Gondolatok, ellenszélben. Aki profi hajós, az ellenszélben is képes előre haladni.

Ellenszélben

Ellenszélben

Bajnai Gordon véleménye a gazdaságról

2012. május 19. - Harun al Rasid

tanulságos

tanulságos

"Bajnai: A minimálbér-emelés miatt 50 ezer munkahely szűnik meg

2012. 5. 17. 16:00|Utolsó módosítás: 2012. 5. 17. 16:45 |Gazdaság » Gazdaságpolitika

A középosztály nagy része ürügye, nem pedig nyertese a jelenlegi kormányzásnak – jelentette ki Bajnai Gordon korábbi miniszterelnök a HBLF által szervezett Pénzügyi Csúcstalálkozón. A valódi nemzeti érdek a politikus szerint könnyen azonosítható: erős Magyarország, versenyképes, sikere gazdaság, gyarapodó nemzet. A legfontosabb teendők a munkaerővel, a tőkével és az intézményi-jogszabályi környezettel kapcsolatosak.  A foglalkoztatás terén a kilátások Bajnai Gordon szerint rosszabbak, mint két éve voltak, előrejelzése szerint a minimálbér-emelés miatt a következő két évben mintegy 50 ezer munkahelyet fog az ország elveszíteni. Különösen az alacsony képzettségűek foglalkoztatását kellene segíteni, ez ugyanis Magyarország számára az egyik versenyelőnyt jelenti.

Az elmúlt húsz év gazdasági fejlődésének motorja a külföldi tőke beáramlása volt, Magyarország tőkevonzó képessége azonban most a legalacsonyabb az egész régióban. Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb kudarca, hogy a kis és középvállalkozások nem tudtak összekapcsolódni a modern tőkéve. A kkv szektor a fő vesztese a jelenlegi hitel szűkének is.  A hitelezésről szólva Bajnai leszögezte: a bankok ellen meghirdetett háború recesszióba tolta az országot, a hitelezés jelenleg a válság előtti szintek 83 százalékán áll, miközben a régió több országában már meg is haladta azt. Márpedig 1 százalékos GDP-növekedéshez a hitelezés 4-5 százalékos bővülése lenne szükséges – hangsúlyozta a volt miniszterelnök.

Az Európa-ellenes hangulatkeltésről szólva Bajnai Gordon elmondta: hibás az a kiindulópont, miszerint jobb ma egy Európával szembeforduló ország, mint holnap egy új kormány. Nincs értelme az Európa-ellenességnek egy olyan országban, amelyben az export eléri a GDP 93 százalékát. (Illusztráció: HaR)

A foglalkoztatás terén a kilátások Bajnai Gordon szerint rosszabbak, mint két éve voltak, előrejelzése szerint a minimálbér-emelés miatt a következő két évben mintegy 50 ezer munkahelyet fog az ország elveszíteni. Különösen az alacsony képzettségűek foglalkoztatását kellene segíteni, ez ugyanis Magyarország számára az egyik versenyelőnyt jelenti.

A személyi jövedelemadó egykulcsossá tétele néhány százezer embernek kedvezett, viszont 4,5 millió ember él olyan háztartásban, amelyben a csökkent a jövedelem – mutatott rá Bajnai Gordon. A felsőoktatás széles tömegek számára válik elérhetetlenné, azok közül pedig, akiknek lehetőségük van tovább tanulni, egyre többen keresik külföldön a boldogulást. Félő, hogy az ország száz éven belül negyedszer űzi el a jövő értelmiségét – figyelmeztetett.

Az IMF nem megoldás, hanem haladék – szögezte le Bajnai Gordon. A megállapodáshoz viszont el kellene ismerni a jelenlegi gazdaságpolitika kudarcát, döntően ez a halogatás oka. 2008-ban a megállapodáshoz mindössze négy hétre volt szükség – emlékeztetett. Az államadósság csökkentése helyes célkitűzés, de eléréséhez hosszú távon 3-4 százalékos növekedési potenciál lenne szükséges – ez a szint jelenleg 2 százalék körüli.

A megoldás a kormány kezében van, amelytől a választópolgárok akár két választás között is kikényszeríthetik a változást. A legsürgetőbb teendők között a volt miniszterelnök az intézményi-jogszabályi rendszer korrekcióját, a tőkevonzó (vagy legalább tőkemegtartó) képességet erősítését, az államháztartásban pedig a 2 százalék körüli elsődleges többlet elérését említette.

Szerző: Világgazdaság Online"

(Illusztráció: HaR)

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenszelben.blog.hu/api/trackback/id/tr148309824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

163107 2012.05.19. 10:56:33

"Az államadósság csökkentése helyes célkitűzés, de eléréséhez hosszú távon 3-4 százalékos növekedési potenciál lenne szükséges – ez a szint jelenleg 2 százalék körüli." Minusz 2%, Rasid. Köztudott, hogy máris gazdasági visszaesés, van, ami megközelíti a -2%-ot. Emellett nemigen kelnek a kötvényeink - ha igen, akkor csak újra óriás, több mint 8%-os kamattal. De piacra kell bocsátani, mert máshogy nem tudja az ország finanszírozni magát. A német kötvényeken ezrelékben kifejezhető a kamat, a déli, gondokkal küszködő államokban sem több 5-6% -nál, de még a szintén bóvliban lévő Romániában is jóval kisebb a kamat, és viszik a kötvényeket. Beruházó nem jön, hanem meggy. Az év eddigi hónapjaiban 39 ezer munkahely szünt meg.

163107 2012.05.19. 10:57:30

Közben síkőrült a csúcsminiszter: "A magyar politika és gazdaságpolitika kreatív jellegét senki nem vitatja. Ellenzői valójában félnek, mintha vöröset látnának, ezért csak logikus, hagyományos megoldásokat követnének. De a bal agyfélteke analitikus logikája az új korszakban nem működik, a jobb agyfélteke új gondolkodására van szükség. Az új megoldások ára pedig eltörpül a régiek ára mellett. A gazdasági szabadságharcnak már rövid távon is több a hozadéka, mint a vesztesége. A bankadó, a krízisadók, a magánnyugdíjrendszer, a forgalmi adózásra való átállás, a családi arányos jövedelemadózás, a közmunka és a reáloktatás felértékelése sokba kerül a magas kamatok, csökkenő hitelezés, költségvetésibevétel-kiesés és nagyobb kiadás miatt, de még mindig többet hoz. Rövid távon is négyszer többet, mint amennyibe kerül. Hosszú távon még többet, sokkal többet. Az újítás fájdalmas, de a korábbi zsákutca után elvezet a nemzet jólétéhez. Megéri hát."

193225 2012.05.19. 11:10:13

Ezt persze magunktól is tudjuk. Nagyon felesleges ismételgetni. Aki akar, tegyen ellene. Veheti a kis táskáját,, vagy a festékes vödrét.. Unalmas a szöveg. Gordonka is vette a táskáját.

34417 2012.05.19. 11:20:38

2. Osszián (szerkesztő) 2012. 05. 19. 10:57 igazad lehet. nem kellene annyit innia, mert köztudott, hogy attól mindkét félteke agysejtjei pusztulnak. ez a szabadságharc -mánia már tényleg klinikai eset. amiket felsorolt, azok minden, csak nem többet hozam. közmunka felértékelése? forgalmi - azaz fogyasztói oldali - adózás? nooormááális? idióta f@sz. csak tudnám, miért ragaszkodik hozzá orbán basi?

204112 2012.05.19. 11:53:31

Hallottátok mit mondott: a választópolgárok akár két választás között is kikényszeríthetik a változást. Ebben benne van az üzenet - idő van, ha hívtok, készen állok a kormányalakításra. Európában nincsen olyan állam, amelyik nem üdvözölné őt, miniszterelnökként, az USA ajtaja, amely Orbánék előtt lakatra van zárva, be ne sunnyogjanak valahogy, magától tárulna ki. Mire várunk? Mi lennénk az egyetlen, akiknek nem kell a kulturált, értelmes vezetés, a munkahely, a szociális háló, a környező országokkal való konszolidált kapcsolat, a földek termővé fordítása? Tudjátok, hogy a Balatonra már a magyaroknak is csak egy elenyésző százaléka jut el, a külföldiek pedig politikai instabilitásra hivatkozva nem jönnek? A turisztika is kilőve, a vendéglátóipar pang, a szállodák kihasználatlanul fogyasztják a valamikori nyereségeiket. A csúcsminiszter valóban csúcs, csak nem abban a minőségben, amelyben tetszelegni próbál. Hogy miben, azt inkább hagyom, mert káromkodni kél kedvem.

34417 2012.05.19. 11:58:57

"Mit ér, mit ér a félteke, Ha lóg az ember féltöke" (Kosztolányi Dezső) matolcsy mind a kettőt használja. nekünk meg nem csak a fél lóg.

193225 2012.05.19. 12:00:24

Nyirfa kedves, légy nyugodt, Gordonka nem mondott semmit.

265793 2012.05.19. 12:16:06

7. Shakespeare Emilke ne butáskodj! Itt is olvashatsz róla: http://index.hu/gazdasag/magyar/2012/05/17/bajnai/

193225 2012.05.19. 12:26:20

Emilke kis buta. Emilke ilyen.

ejmiakő 2012.05.19. 12:26:39

Döntsétek már el, akartok uzsorakapitalizmust vagy sem? A pénzszivattyú leég, ha nincs mit szállítania. Azt meg csak nem akarjátok. Éljenek a spekulánsok a mi zsírunkon! Ez a lényeg.

265793 2012.05.19. 12:27:07

Na meg itt egy kicsit bővebben: http://hazaeshaladas.blog.hu/2012/01/09/koztarsasag_kiegyezes_kilabalas

265793 2012.05.19. 12:28:40

10. ejmiakő (látogató) A karvalytőkéről esetleg valamit?

265793 2012.05.19. 12:29:53

9. Shakespeare Emilke nem buta, ezért lepődtem meg!! :-))

193225 2012.05.19. 12:34:06

Ennyit én nem szoktam egy punciért kuncsorogni. Nem? Neeem bajjjj! VAN MÁSIK! Értsük, ugye? A hazaéshaladás, na erre nekem nincs időm. :))

221471 2012.05.19. 12:37:27

"A valódi nemzeti érdek a politikus szerint könnyen azonosítható: erős Magyarország, versenyképes, sikere gazdaság, gyarapodó nemzet. " Hát ez sajna nem igaz. A nemzet ELEMI, ALAPVETŐ érdeke, hogy minden állampolgára emberhez méltó életet élhessen ezen a 93.000 négyzetkilométeren. Ez mindent megelőz. MÉG A PROFITMAXIMALIZÁLÁST IS. AZ, AMIT BAJNAI MOND, AZ CSAK EGY ESZKÖZ EHHEZ, NEM TÖBB. És még van több is:valódi demokrácia (demokratikus alkotmánnyal), jól működő,célorientált civil szféra, autonóm magánélet. A lehetőségek, kötelességek és korlátok definiálása és tiszteletben tartása az államtól az állampolgárig a törvények által.

204112 2012.05.19. 13:34:40

Shakespeare, Kedves, Gordonka mondott, illetve utalt inkább, és Emilke nem butus, hogy ne értse, csak türelmetlen, és a játékpisztolya után kapna. Van idő, meg idő is van! :-))

204112 2012.05.19. 13:37:05

Elsore, egyet értek, az abszolút cél a jóllét, és ehhez kellenek a méltó eszközök.

34417 2012.05.19. 15:32:07

ejmiakőnek, emésztésre: http://vastagbor.blog.hu/2012/05/18/nagytokesek_nagykoalicioban no comment.

34417 2012.05.19. 15:33:05

14. Shakespeare 2012. 05. 19. 12:34 na ja. az a kis időd, ami még neked hátra van, hazára és haladásra tényleg nem elég...

193225 2012.05.19. 17:29:42

Kalifa, biztos, ami biztos, írd meg, hogy mi a kedvenc virágod és koszorúban, vagy csokorban szereted. Remélem ízlésed igazodik a szezonális kínálathoz. :))

69910 2012.05.19. 17:41:31

19 re Harun. Ahhoz szólok, amit itt a 19 ben Emilkének írtál. Ugyanis ebben nem értek egyet veled. Én jó tíz évvel vagyok idősebb Emilkénél. És még én is reménykedek abban, hogy megérem, amint ez az ámokfutó kifut a világból is a nagy lendületével és tehetetlenségi nyomatékával együtt. Én meg akarom azt érni. S Emilkének még mindig van utánam tíz - tizenegy éve.

ejmiakő 2012.05.20. 00:10:22

12. Tabut veszel a szádra? Nem félsz?

14055 2012.05.20. 07:52:33

Azért amikor ilyen csuda okosságnak eladott bődületes butaságokat olvasok, mint amiket Gordon felebarátunk is összehord, kedvem lenne megkérdezni: kedves Gordon, ha minden ember Dr.dr Hc lenne, akkor lenne mindenki számára munka? Ha a gazdaság növelése a megoldás, akkor miért rombolják le a gyárakat, miért állítják le a gépeket, és miért nem művelik meg a földeket?

34417 2012.05.20. 10:29:04

[Shakespeare](#1384526) jégvirág, a jungfrau csúcsáról.

34417 2012.05.20. 10:34:15

[KerekesZS](#1384832) melyik földeket is? az újonnan elosztottakat, amit földbérletnek csúfolnak? minek? meg lehet élni az állami meg uniós támogatásból is, nem kell egy kapavágást se tenni! és, ha nem állítják le a gyárakat, akkor mégis, kik fognak ott dolgozni? mert a szakképzés az nulla! betanított munkások pedig nem hoznak létre hozzáadott értéket, pedig a gazdaság fejlődéséhez mintha ez kellene!

199664 2012.05.20. 13:47:21

Itt az a legnagyobb kérdés,ami Bajnai feltesz az utolsó mondatban! Van-e az országban olyan "gazda",akinek érdeke a felemelkedés?! Ugyanis,ha meghagyja a gyárat,akkor dolgoznia kell neki is,szerteágazó tevékenységet kell folytatni,a dolgozót meg kell fizetni,fizetni utána a tb,munkáltatói adót,és el kell számolni az állami,és úniós támogatásokkal,meg kell küzdeni a konkurenciával szinvonalban,minőségben,bírni a versenyt,fejlődni a technológiával együtt,kinevelni a szakembergárdát,és mindezt lehet,hogy veszteségesen,vagy nullszaldósan,miközben a "dologtalanok" csupán sortolással,politikai helyezkedéssel keresik nem szerény kenyerüket,és ezzel ráadásul a "munkával" foglalkozót lehetetlenítik el!Inkább beáll a rablóbandába,kártyapartner,meg ivócimbora lesz,aki a padláson gombosvillával forgatja a Svájcba nem vitt tartalék-bankókat,hogy be ne penészedjen,és épít olyan villákat,hogy a bejárati ajtó értékén más egy többszintes vadonatúj építésű házat vehetne az árán!!(RTL Club.2o12.o5.19.19:o5 Fókusplusz műsora!)

199664 2012.05.20. 14:00:02

Amikor a szocializmusból elindultunk a kapitalizmus felé,akkor kevesebb rabló lendület,és több megfontolás kellett volna! A megfontolás megvolt már 1983-ban,ekkor kezdett kedélyes ellenzék azzal foglalkozni,hogy leépítette morálisan a szocialista gazdálkodást,mondván,hogy az nem reformálható!Az nagyon jól tudták,hogy a Kádár-féle gazdasági tervezet messze túlmutat a gazdasági rendszerváltáson,mintahogy a 68-as új gazdasági mechanizmus is korszakalkotó lett volna,ha nem gátolják meg annak bevezetését!Azt akadályozta a SzU,a Nyugat, a jobboldali,és baloldali ellenzék!! Aztán a rendszerváltás fokozatos lett volna,olyan privatizációval,amely nem rablógazdálkodást ,meg rabló-privatizációt eredményezett volna,hanem fokozatos fejlesztéseket,megfelelő gazdálkodást,adózást,a dolgozók nyugati szinvonalú szakszervezeti védelmét! A mostani oligarchák nem gazdagodhattak volna ész n,és munka nélkül,a külföldi multi pedig nem kapott volna olyan kedvezményeket,hogy az adókedvezmények lehjárta után a kivitt nyereség után vihetett volna mindent oda,ahol olcsóbb a munkaerő! Ezt már többször leírtam,de míg a politikai palettán meg nem jelenik egy olyan,komoly erő,amelyik következetesen végig nem viszi a rablók következetes felelősségre vonását,a külföld felé nem teszi ugyanezt,akkor maradunk ott,ahol vagyunk! És télleg!Maradunk ot,ahol vagyunk! Jó esetben!!
süti beállítások módosítása