„…a megyei katasztrófavédelem szóvivője, Molnár Krisztina elmondta, hogy információjuk szerint két vadászgép hagyta el a légteret, ez okozta a zajt…. A rendőrségtől a lap megtudta, hogy egy ismeretlen felségjelzésű gép,…”
A légtér az atmoszféra meghatározott része, mely egy adott ország ellenőrzése és irányítása alá tartozik, és ahol a repülőgépek meghatározott szabályok szerint közlekednek. A magyar légtér Magyarország területe fölött, talajszinttől FL660-ig (körülbelül 20 kilométeres magasságig) terjed.
Értjük? Elhagyták a légteret a vadászgépek! Mégis, hova a faszba repültek? Magyarország felett, területileg, annak elhagyása nem szükségszerűen jár hangrobbanással, ami ugyanis a hangsebesség túllépésének a következménye. Mi is a hangrobbanás? A hullámok hangsebességgel haladnak, ezért messze megelőzik a repülőgépet. Ha azonban a gép eléri a hangsebességet (1 ma, egyszerűbben 1231 km/h.), akkor a sebességük megegyezik. Ekkor jön létre a hangrobbanás, ami nem egyéb, mint a repülés irányához képest függőlegesen elhelyezkedő, az összepréselt hanghullámokból létrejött lökéshullám. Abban az esetben, ha a repülőgép gyorsabban halad, mint a hang, utoléri és le is hagyja a lökéshullámmá összepréselt hanghullámokat. A földön álló megfigyelők számára a lökéshullám hangrobbanásként hat.
A Kecskemét-Szeged távolság földön 86,9 km, légvonalban ennél lényegesen kevesebb. Egy utasszállító sem repül hangsebességgel. Tessék mondani, mi volt az oka, hogy hangsebesség fölé gyorsítsanak a vadászok ezen a rövid távon – ráadásul, mint a katasztrófát védőktől tudjuk - ezáltal el is hagyják Magyarország légterét? Bár ez valamennyire érthető, ugyanis egy Kecskemétről felszálló Gripen szárnya a harci forduló során már átlóg a szomszédos ország légterébe :D
Ráadásul egy repülőnek nem felség, hanem lajstromjele van.
Ha ennyire buta egy szakágazati szóvivő, akkor megértem, miért kell védeni a katasztrófát.