a rezsicsökkentés jegyében
a rezsicsökkentés jegyében
Szűkebb pátriám, Mogyoród Nonprofit Településüzemeltető (?!) Kft. ügyvezetője levelét megírta. Nem kezdek el most azon merengeni, hogy miként lehet egy települést nonprofit módon üzemeltetni, se azon, hogy egy nonprofit társaság hogyan működhet kft-ként, mert ez messzire vezetne.
Maradjunk a - felülről vezérelt - rezsicsökkentésnél. Azt írja a levélben az ügyvezető asszony, hogy az eddigi közszolgáltató a törvényi előírásoknak nem kívánt megfelelni. Bájos a már megszokott kormányhű csúsztatás: a világért se írná azt, hogy nem tudott megfelelni, mivel annak betartása ellehetetlenítette volna - mint ország szerte sok más hasonló céget - ezért rájuk tolja a felelősséget.
Így hát az Önkormányzatnak közbeszerzési pályázatot kellett kiírnia, ami - természetszerűleg - nem járt eredménnyel. Hogy miért is nem? Mert a MEKH által a gyüjtőedények heti ürítésére meghatározott díjak - 60l/ btto 119.-, 120l/buttó 238.-, 240l/btto 475.- - azt eredményezték, hogy egyetlen olyan bolond sem akadt, hogy ennyiért bevállalja a munkát.
Noch dazu, a hulladékelszállítás kötelező önkormányzati feladat, de a hatósági árak mellett ahhoz az önkormányzatnak még több, mint 100%-ot hozzá kellene tennie, hogy a leendő közszolgáltatónak egyáltalán valami érdeke fűződjön a begyűjtéshez!
Itt lépne be a Katasztrófavédelem, amely bármely regionális szolgáltatót kötelezhetne a munka elvégzésére, eszközeit és munkaerejét elrekvirálhatná, cserébe arról nincs szó, hogy mi módon ellentételezné ezt a munkát. A Katasztrófavédelmet ugyanis az állam fizeti, de mit fizet ezért a kényszer(ített) vállalkozónak a Katasztrófavédelem? Talán annyit, mint amennyit az Önkormányzat - a fenti levezetés alapján - fizetne?
Akkor mire jó ez az egész pávatánc?
Persze, megvan az ideiglenes megoldás: a pályáztatás eredményes befejezéséig - ha a második kiírás se lesz eredményes, hát legfeljebb kiírják harmadszor és így tovább - a Településüzemeltető Nonprofit (de tetszik nekem ez a szó) Kft-t bízta meg az ideiglenes szolgáltatás megszervezésével. Az ilyesmi megbízás pedig olyan, mint a Keresztapa visszautasíthatatlan ajánlata. Hogy az átmeneti szolgáltató kicsoda-micsoda és milyen díjazás ellenében vállalja, arról szerényen hallgat a levél.
Három kérdés merül fel:
- miből gondolták a MEKH-nál, hogy ezeken az - lakosság számára kedvező amúgy nevetségesen alacsony - díjakon bárki épeszű bevállalja a szemétszállítást? (hacsak valami érdeke nem fűződik hozzá)
- ha ehhez az Önkormányzatnak több, mint 100%-ot hozzá kell tennie, akkor azt miből teremtik elő? (csak nem az adókból? az eddig se működött!)
- ha eredménytelen lesz - ami borítékolható - a második közbeszerzési pályázat is, akkor mi lesz a megoldás? (Mogyoródnak nincs mutyikasszája, a rendes is kong az ürességtől)
Lokális probléma lenne? Nem hiszem. De arccal a rezsicsökkentés felé, és dolgos népünk győzni fog!