Gondolatok, ellenszélben. Aki profi hajós, az ellenszélben is képes előre haladni.

Ellenszélben

Ellenszélben

Godotra várva...

2011. január 22. - Harun al Rasid

Godotra várva...

Samuel Beckett abszurdja se lenne képes visszaadni azt a helyzetet, ami velünk manapság errefelé történik. 

Godotra várva...

Samuel Beckett abszurdja se lenne képes visszaadni azt a helyzetet, ami velünk manapság errefelé történik. 

Hogy ki Vladimir, és aki Estragon, azt nem tudni. Az tény, hogy mindenki mindenre mindig másként emlékszik, és minden marhaságon képesek vagyunk összekapni. Az ostoba Lucky szerepére temérdek a jelentkező, bár egynek se lehetne a fejére tenni semmiféle csodakalapot, hogy akár egyetlen értelmes mondat is elhagyja a száját...

Végül is tök mindegy, mire várunk. Valamire mindig várunk, valamire mindig kell várnunk, a fa alatt, és kötözködünk. Legtöbbet mindig a következő választásra várunk, arra, hogy az eljöjjön, aztán mi elmegyünk a dolgunkra, de nem mozdulunk, és másnap ugyanolyan ostobán ugyanolyan ostobaságokról vitatkozunk, mint eddig.

Most éppen az AB-ra várnak, egyesek, én is, nyugdíj ügyben, persze, naná... Vladimir visszalépne, Estragon csak azért se, de egyik se tudja megindokolni, miért... Nem is lehet. Pozzo is hülyeségeket beszél, Lucky meg csak annyit tud kimondani, hogy majd az AB, aztán leverik a fejéről a kalapot...

Na de az AB, az "majd-e"? Vagy most sem? Most sem, kérdezem, joggal, mert már - emlékezzünk csak, volt egyszer egy "akkor sem". Azzal a különbséggel, hogy "akkor" az intézményesített jogsértést támogatta a nyugat, támogatta az IMF, támogatta az akkori liberális ellenzék és támogatta az akkori konzervatív kormány. Ilyen nagykoalíciót azóta se sikerült senkinek se kovácsolnia. Utolérhetetlen, abszurd.

Miről is van szó? Egyszerű, kérem, a 32/1991. (VI. 6.) AB határozatról. Igen húsz évvel ezelőttről. Jó-jó, nálunk nincs precedens jog, de akkor is...

Történt, 1990 végén, hogy a parlament elfogadott egy törvényt, a 1990. évi  CIV. törvényt, (A Magyar Köztársaság 1991. évi állami költségvetéséről és az államháztartás vitelének 1991. évi szabályairól), amelynek hatodik része, a 64-68 § a törvény erejével, egyoldalúan, utólag változtatott meg több százezer lakásépítési és lakásvásárlási kölcsönszerződést. A kedvező kamatozású illetve kamatmentes kölcsönöket egyetlen tollvonással piaci kamatra emelték.

A jogi kiskaput a PTK 226 § (2) jelenthette:

226. §
(2) Jogszabály a hatályba lépése előtt megkötött szerződések tartalmát csak kivételesen változtathatja meg. Ha a szerződés megváltozott tartalma bármelyik fél lényeges jogos érdekeit sérti, a fél kérheti a bíróságtól a szerződés módosítását, vagy - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a szerződéstől elállhat.

Az AB-tól tehát nem csak a költségvetési törvény 64-68 paragrafusának megsemmisítését kérték az indítványozók, hanem nagyon alaposan felkészülve az ezt alátámasztó PTK 226 (2) törlését is.

Nem volt olyan jogász ismerősöm, aki esélyt adott volna arra, hogy az AB előtt megállja a lábát a törvény, de megállta.

A Sólyom László elnökölte Alkotmánybíróság azonban alkotmányosnak találta a rendelkezést, két alkotmánybíró csak apróbb részletekben fejtett ki különvéleményt. Álláspontjuk szerint tehát a kedvezményes kamatozású kölcsönökre vonatkozó szerződést a jogszabály visszamenőlegesen a fennálló kivételes helyzetre tekintettel változtathatta meg visszamenőlegesen.

Most nézzük a jelenlegi helyzetet. Előrebocsátom, hogy 1997-ben a nyugdíjkassza nem volt egyensúlyban. A példa kedvéért azonban ezt ne is vegyük figyelembe. Tételezzük fel, hogy a 100 %-nyi nyugdíjkifizetésre éppen 100 %-nyi járulék folyt be. Az állam - az átmeneti időt most hagyjuk figyelmen kívül - ebből a 100 %-ból 25 %-ot átengedett a magánpénztáraknak. Tehát azonnal létrehozott 25 %-nyi hiányt a kasszában.

Mivel a költségvetés soha nem volt szufficites, így a hiányt az állam csak az államadósság növelésével tudta fedezni. Hitelt vett fel, kötvényt bocsátott ki. A magánpénztárak számára elő volt írva, hogy portfoliójuk nagyobb részét állampapírba kell fektetniük, tehát végső soron az átengedett 25 %-ból a pénztárak működését fedező költségek levonása után megmaradó rész mintegy háromnegyedét így visszakölcsönözte az államnak - durván a példabeli 100 % 18 %-át, de nem ingyen, kamatra. A hiányzó 7 %-ot viszont még ez sem fedezte.

Ha a rendszer működését matematikai sorozatokkal és sorokkal akarjuk modellezni, azt látjuk, hogy a nyugdíjkassza hiánya, az államadósság mértéke, a kamatterhek folyamatosan nőnek, mi több, az évről évre felvett hitelek kamata egy pontban már meghaladja az adott évben a magánpénztáraknak átengedett összeg nagyságát is.

Tetszik, nem tetszik, ez a rendszer leginkább egy pilótajátékra emlékeztetett, noha azt sem szabad tagadni, hogy a jelenlegi demográfiai adatok mellett a mai felosztó-kirovó rendszer hasonló pilótajáték, bár talán nem olyan rövid idő alatt omlik össze.

A "jól működő" magánnyugdíjrendszer tehát remekül kommunikálható, de nehezen igazolható. Magam azok közé tartoztam, akik már választhattak, hogy belépnek-e a magánpénztárba - beléptem, tehát jelentős mennyiségű állami nyugdíjkifizetést még az én nyugalomba vonulásom idején se eszközölnének a pénztárak. Tehát téves az az állítás, hogy egy-két év múlva "érezhető" tehercsökkenés lenne a az állami nyugdíjpénztáron. Nem, az állam még évekig 100 %-át fizeti a nyugdíjaknak, és Csak igen lassan fog ez a szám csökkenni.

És meddig fog csökkenni? Nézzük meg, hová is tart ez a rendszer? Matematikailag, persze. Ha megérhetné... Ez akkor következik be, ha már minden nyugdíjas magánpénztári tag volna - ehhez az kell, hogy - feltehetően velem együtt - azok a kortársaim is meghaljanak már, akik nem léptek be a magánpénztárakba. Mondjuk még 25-30 év múlva. Akkor az állam beszed 100 %-nyi járulékot, ebből 25 %-ot átad a magánpénztáraknak, marad nála 75 %, amivel a nyugdíjak 75 %-át fogja kifizetni.

Ha nincs demográfiai összetevő, akkor azt mondhatjuk, ugyanott fogunk tartani, ahol most. Mivel azonban akkoriban több eltartott fog kevesebb aktív dolgozóra jutni, mint ma, vagy a járulékokat kell megemelni, vagy hiánya lesz a kasszának, amire hitelt kell felvennie.

Hogy ez a második pillér miben segít az állami nyugdíjrendszeren, az a fenti gondolatmenetből nem derül ki. Az viszont igen, hogy jelentős államadósságot termel, aminek csak a kamata is egyre nagyobb terhet ró a költségvetésre.

A jelenlegi számadatok ezt igazolják, durván 3 ezer milliárd körüli a magánpénztárakba eddig befolyt összeg, a hiányukra felvett hitelek kamata mindösszesen több száz milliárdos nagyságrendű.

Ezzel a levezetéssel csak azt akartam igazolni, hogy bármely hatalomra kerülő kormányt megkerülhetetlen dilemma elé állított volna a nyugdíjrendszer fenntarthatatlansága, és joggal elbizonytalanodhatott volna atekintetben, hogy valóban a (kötelező) magánpénztári rendszer-é a lehető legjobb megoldás.

Mindenesetre egy tisztességes kormány, ha ez a meggyőződése, ha nem akarja tovább vinni a magánpénztári rendszert, egyet tehetett volna: nagyjából a fentebb vázolt gondolatmenetre hivatkozva egyszerűen törvényesen megszüntetni a második pillért. Nyilván ezt is sokan vitatták volna, de nem gondolnám, hogy komolyabb alkotmányossági aggályokat vethetett volna fel.

Most persze merőben más a helyzet. Adott egy alkotmánybíróság, amelynek alkotmány felett őrködő szerepét eléggé el nem ítélhető módon korlátozta - szerintem gyakorlatilag megszüntette a kormány. A bírák joggal érezhetik úgy, hogy bármikor tovább szűkítheti hatáskörüket a fülkeforradalmas kétharmad, de ha esetleg nem is érzik így, én így érzem. Független ítélet eztán már nem várható tőlük.

És adott egy cinikus, elfogadhatatlan "önkéntességre" építő jogszabály, továbbá a játék a szavakkal, hogy a járulék holnaptól adó, és kész. Adott a megkülönböztetés, arra tekintettel, hogy a külföldön dolgozó és ott adózó, járulékot fizető magyar állampolgárokra, illetve a nálunk dolgozó külföldiekre államközi megállapodások alapján nem terjedhet ki a jogszabály. Ez is lehet egy fogódzó.

De vakon bízni az Alkotmánybíróságban megalapozatlan dolog. Arra se látok kellő garanciát, hogy ha az AB megsemmisíti a törvényt, azt a parlamenti többség tudomásul veszi-e? Nem arra használja-e majd a 2/3-ot, hogy az alkotmány sérülő pontjait egyszerűen kiiktassa, vagy tovább korlátozza az AB hatáskörét - ahogy erre már sajnos volt példa.

Tehát a meccs nem hogy kétesélyes, de nem még csak nem is három...

Az egyén szempontjából nézve persze az egész magánpénztári rendszer másként fest, mint a fentiekben vázolt levezetés. Az állam azt is garantálta idáig, hogy ha a magánpénztár csődbe megy vagy rosszul gazdálkodik, a 25 % értékállóságát akkor is biztosítja. Így ésszerű volt annak idején belépni, és nagy valószínűség szerint az ember rosszabbul jár, ha visszalép, mint ha a rendszert érintetlenül hagyták volna. A maradás kockázata ma megbecsülhetetlen, hogy a mai ellenzék mit ígér, arra nem lehet építeni. Engem az se ösztönöz, hogy Mesterházy Attila és társai demonstratív módon a pénztárban maradnak, nevezettek mai vagyonával, megtakarításával bármelyikünk vidáman kihúzná élete végéig.

Én mindenesetre sodródok a tömeggel, de a Stabilitás szövetség jogfenntartó nyilatkozatát - miszerint csak a törvényi fenyegetettség miatt lépek vissza - kitöltöm, és a VDSZ-nél letétbe helyezem, és ezt javaslom mindenkinek, aki nem nyilatkozik a maradásról.

Vagyis "arra az esetre, ha az Alkotmánybíróság vagy bármely más szervezet a 2010. évi CLIV. tv. 36.§-ával megállapított, a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI.törvény 2.§ (6) bekezdésének hatályon kívül helyezéséről vagy megsemmisítéséről rendelkezne jogfenntartással élek, ez esetben magánnyugdíjpénztári tagságomat a jövőre nézve fenn kívánom tartani, és ezt jelen nyilatkozatom aláírásával feltétlenül és visszavonhatatlanul kijelentem."

Addig meg csak várjuk az AB határozatot, eljön-e valaha? Ma se jött...

Nem baj, holnap visszajövünk, egy erősebb kötéllel...

 


Bástya et

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenszelben.blog.hu/api/trackback/id/tr778309086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

104422 2011.01.22. 02:02:01

A helyzet fonákságát mutatja, hogy hiteles forrásaim szerint a nyugdíjbiztosító munkatársai az állásukat kockáztatják, ha a magánpénztári tagságot választják... B.et

14055 2011.01.22. 05:54:39

Kedves Bástya elvtárs, van az AB-nek egy érvényes, 2001-ben hozott határozta, melyben a TSZ-ek privatizálását alkotmányellenesnek minősíti. Ehhez képest a lakáshitelek és a nyugdíjpénztár esete apró morzsa csupán, ha gondolja olvasson utána, szerintem érdemes, itt egy link, az egyik utolsó erről megjelent cikk: http://www.sonline.hu/somogy/kozelet/kisemmizettek-karpotlasa-12-ezer-milliard-az-elvett-erdokert-346742

26732 2011.01.22. 07:27:35

A sok-sok részletkérdés előtt az alapprobléma szerintem a következő: van egy országban nemzeti és nemzedékek közötti szolidaritás vagy sincs. Az aktív generáció hozzájárul-e vagy sem az inaktívak létfenntartásához-e vagy sem. Európában a 19. század vége óta fokozatosan kiépült ez a fajta szolidaritás. A józan Nyugat-Európában eszükben sem állt felrúgni ezt a szolidaritást. A mi kapzsi politikai elitünket sikerült meggyőzni a szolidaritási elv felrúgásának szükségességéről. Ezek pedig 1997-ben felrúgatták a fiatalokkal a bevált nyugdíjrendszert. A 2. pillér bevezetésével az aktívaknak nem kötelességük többé hozzájárulniuk az idősek létfenntartásához. Ez a nagy különbség. Ettől kezdve a fiatalok maguknak kaparnak, mi, idősebbek pedig fekete lyukba kerültünk.

169889 2011.01.22. 07:51:07

Még nem döntöttem, van még egy egész hetem :)), de ha elég későn dönt az AB, akkor a nyilatkozat után már csak „kárpótlásjegyet” kaphatunk jobb esetben, ha befolyik pénz és elköltik, utána már lehetetlen lesz vissza fizetni egy ekkora összeget.

52511 2011.01.22. 08:34:43

3. cselcsabi .., ÉS TETTE EZT egy Baloldali Párt, baloldali kormánya! ..., hogy felrúgott egy BALOLDALI ALAPÉRTÉKET!

52511 2011.01.22. 09:41:21

http://www.youtube.com/watch?v=vpM0HSeGBts

10916 2011.01.22. 10:38:29

1. Bástya elvtárs mi ebben a fonákág? állami alkalmazottak!

10916 2011.01.22. 10:45:14

3. cselcsabi neked legszívesebben egy laza káromkodással felelnék, de csendesen megjegyzem hogy neked idősebbnek még bőven fizetünk, mi az aktív, a versenyszférában dolgozók a nyugdíjadóval és minden egyéb adónkkal, járulékunkkal. Tehát az aktívak továbbra is finanszírozzák a a nyugdíjasokat. Egyet nem tudunk!

10916 2011.01.22. 11:16:39

jut eszembe, a jogi nyilatkozatért kár, mert az a a papír amire nyomtatják a feláldozott természet egy része, még egy WC papír is hasznosabb. Nem visszajönni kell, hanem maradni a manyupban, annak aki úgy gondolja, hogy... Mellesleg az egész manyupos történet egyvalamire nagyon jó t! Az épelméjű, embereket elgondolkodtatja, hogy mennyire függő helyzetben vannak és mit kell tenni ellene.

104422 2011.01.22. 12:14:36

Bigfater, ez nem olyan egyértelmű, hogymi a helyes lépés! 1. Ha az állam csak annyit tenne, hogy 2befagyasztaná" az MNYP-be utalt összeget, már akkor is elgondolkodtató lenne, hogy mit lépjünk. 2. Ki az, aki gondolkodás nélkül lemondana a leendő nyugdíja 75 %-ról? Ki garantálja Neked azt, hogy azt megkapod majd? 3. Ki garantálja neked azt, hogy 20-30 ezer maradóval - 1 % körüli arány - a pénztrak egyáltalán működőképesek maradnak? Ne feledjük el azt se, hogy az MNYP-k re vonatkozó állami garancia is megszűnik. 4. Az épelméjű ember függő helyzetben van - a nem épelméjű is. Nem tudom, mit lehet ez ellen tenni - megdögleni, mondjuk. A mindenkori kormányzat mást se csinál, mint ami pénzt lehet, kiprésel az állampolgároktól, vállalkozásoktól, aztán kénye-kedve szerint nulla hatékonysággal elkölti, elpazarolja. Az álllam és a pénz olyan, mint a kecske és a káposzta. EGy másik kormányzat nem nyugdíj címén kotorászik a zsebünkben, hanem ingatlanadó, házadó, ÁFA, fogysztási adó, bérmegvonás, járulékemelés címén. Lakatlan sziget, az kellene ebből a szempontból. B.et

104422 2011.01.22. 12:25:02

3-ra Cselcsabi, egy kicsit tessék számolni! A szolidaritási alapon működő nyugdíjrendszer fenntarthatóságának lényege az, hogy a "népszaporulat" biztosítsa az eltartók és eltartottak arányának állandóságát. a./ Az eltartottak hála Istennek tovább élnek - ez önmagában az arány megbontásához vezet. b./ Az eltartók száma csökken, mert a népszaporulat - lassan a kifejezést is meg kell változtatni - negatív, a lakosság fogy, a születések száma drasztikusan csökken. AKi ma nem születik meg, az 25 év múlva nem fog járulékot fizetni annak, aki ma él, és 25 év múlva szüksége lenne erre a járulékra. c./ A nagyarányú munkanélküliség, a felsőoktatásban tanulók egyre nagyobb aránya, az egyre későbbi korban kezdődő munkába állás szintén az arány felbomlását eredményezi. A nyugdíjkorhatár felemelése egyrészről csak ideig-óráig lehet megoldás, de ennek is több buktatója van: a../ a munkanélküliséget növeli, rontja a fiatalok munkába állásának esélyeit. b./ az időskorúak elhelyezkedési nehézségei miatt sokan nyugdíj előtt válhatnak munkanélkülivé; c./ számos munkakört nem lehet 65-70 éves korban egészségesem se lehet ellátni. Mondjuk egy 65-70 éves rakodómunkásra tessékk gondolni. d./ Sokan betegségekke, nyavalyákkal küszködnek... e./ valahol az sem igazságos, hogy ha én aktív koromban 56 vagy 61 éves nyugdíjasokról "gondoskodtam" a szolidaritás nevében, akkor én ugyanezt nem kapom meg, mert a nőknak ma 10, a férfiaknak 5 évvel kell tovább dolgozniuk, és hol van még ennek a vége. Összesítve: ez a "szolidaritási" nyugdíjrendszer instabil demográfia feltételek mellett bizony egy állami piramisjáték, semmi egyéb. B.et

10916 2011.01.22. 12:49:09

10. Bástya elvtárs szögezzük le (nem fel mint a latort) mindenki más eset. épelméjű ember ki tudja számítani mit tegyen. megnézi a rizikófaktorokat és el tudja dönteni! Vagy marad a békés kérődzés állapotában. (erre építettek a kormány-hülyéink, és be is fog jönni nekik) 1. nem, mert cserébe az állami rész 75százalék nőne, vagy az elvont összeg kamatos megtérítése lett volna (ezért is léptek ennél tovább kornmányhülyéink) 2 garanciák eddig sem voltak, csak virtuálisan. bizalomra épültek az állam felé, ennyi. 3 nem is kell, ugyanis a megmaradó (Mondjuk legyen tízmilliárd) magánnyugdíjtőke ilyen kis észben is működik ha hagyják. (engem az állami garancia nem érdekel, ha lehet akkor majd köthető rá egy biztosítás. aminek ára van, de lehet nyugodtan aludni) 4. ehhez csak annyit fűznék hozzá, hogy a lakatlan szigeten, lakatlansági adó van kivetve! :))

104422 2011.01.22. 15:37:25

Nem tudod a rizikófaktorokat, mert most az a rizikó, hogy az állami nyugdíjadat elveszíted. Ha 1-2 éved van nyugdíig, akkor nyugodtan maradhatsz, mondják. Igaz ez atekintetben, hogy az állami nyugdíjhányadod gyakorlatilag megvan. De ha a folyósító pénztár becsődöl, akkor ki fogja 10-15 év múlca folyósítani neked? Ha viszont még messze a nyugdíj, akkor vagy még jogosultságot se szereztél, vagy éppen megszerezted valami minimálnyugdíj szintjéig. Az, hogy valaki azt "ígéri", hogy majd ő "visszacsinálja" - erre építeni a jövőt elkég nehéz. Mondjuk ígértek itt már sok mindent, 2006-os Eurótól fellendülést, életszínvonal növekedést, boldogulást, gyarapodást, társadalmi igazságoságot, és soha semmi nem lett betartva. Csak nekünk lett betartva. 1-re hogy mi lett volna, nem tudjuk, mert csak azt mondták, később döntik el, hogyan kárpótolnak. 2. Tessék elolvasni a törvényt, volt garancia. Tényeken kár vitatkozni. "Hozamgarantált" betéteink voltak, a 97-es törvényben az állam garantálta, hogy ha a választott pénztárad nem tudja biztosítani a tőkédet és az "elvárt" hozamot, a különbséget fedezi. Mondjuk egy állami garancia meglehetősen komoly dolog. 3. A jelenlegi törvény szerint minimum 2000 taggal működhet a Magány NYP. Sok pénztárnál ennyi tag se lesz. Várhatóan az lesz, hogy a pénztárak eladják az üzletágukat, és egy-két szolgáltató marad a piacon. Ez a verseny ellen hat. Jelentéktelen fordóalappal nem lehet mit kezdeni. Néhányszor tízmilliárd forint nyugdíjbiztosító esetében nulla, nem tőke. 4. Alakatlansági adót kagylóban fogom fizetni... B.et Ha meg s

wesz 2011.01.22. 20:00:02

Kivalo pelda volt a 91-es alkotmany birosagi. Mind a ket eset, ha lehamozzuk rola az osszes reteget, ideologiait, filozofiait es barmit ami meg ratelepszik, egyetlen egy kerdes marad. Meddig tud es kepes egy orszag a csod nelkul finanszirozni finanszirozhatatlan dolgokat. Mindket esetben az eltorles lenyege az allamhaztartas egyensulyba hozasa, az eladosodas megallitasa es az allam csod elkerulese. Ennyi az egesz. Ez a real politika, minden mas a mi lenne ha kategoriaba esik. Eszement bolond volt aki megalkotta a kotelezo MNYP-t kivonva a forrasoakt az egyebkent is naprol napra gyengebb nyugdij rendszerbol azzal, hogy majd egyszer tok jo lesz igy. Barmilyen fajdalmas lesz is, meg kell emelni a nyugdijkorhatart, felul kell vizsgalni a rokkant nyugdijas rendszert, meg kell szuntetni azt a szuper baromsagot, negyvenes, otvenes evekben levo rendorok, katonak elmehetnek nyugdijba. Es legelso sorban emelni kell a foglalkoztatast. Maskepp aki szerencses es gazdag annak mindegy, a tobbi meg ehen doglik. Ezt a penzt ember nincs aki visszaadja, a szocik esetleg, viszont akkor ismet rovid ido alatt az IMF szarnyai alatt leszunk. Ma'rha egyszer hatalomra kerulnek.

10916 2011.01.23. 15:43:21

13. Bástya elvtárs (szerkesztő) 1 hogy mi lesz azt sem tudjuk, mert ez egy ilyen hülye kormány! 2 Volt garancia? mire garancia egy törvény? Hiszen éppen most tűnt el ez a törvény is!, ami "meglehetősen komoly dolog" volt! :)))))) 3 eddig sem volt túl erős verseny, hiszen eddig az embereket hidegen hagyta, hogy mennyi az annyi, na de ez után már érdekelni fogja, azt aki marad. PL meg kell várnom míg a ez a kormány eldönti, hogy mi lesz a nyugdíjasokkal, a manyop vagyonnal és akkor majd emelem a kockázati részemet! Tudod a gazdaság már csak ilyen, kockázattal jár. De holnap, ha átmegy rajtam valami a család egy jó vacsorát minimum tud enni a manyupomból! :)) A tíz milliárd pedig még ezt a hülyekormányt is érdekli nem hogy a vagyonkezelőket! :)

26732 2011.01.25. 06:35:04

11. Bástya elvtárs (szerkesztő) 2011. 01. 22. 12:25 Azzal, hogy felsorolod a nyugdíjrendszer problémáit (elöregedés, alacsony foglalkoztatás, versenyképes gazdaság hiánya, alacsony népszaporulat) nem bizonyítottad, hogy a kötelező 2. pillér megoldást jelent. A fent felsoroltak min-mind olyan problémák, amelyekre a gazdaság- és társadalompolitikának kell megtalálnia a megoldást. A tőkefedezeti nyugdíjrendszer ugyanolyan piramisjáték, vagy pilótajáték, mint a felosztó-kirovó rendszer, azzal a különbséggel, hogy a pénzpiacokon a magán nagybefektetők kerülnek a piramis tetejére, más szóval a pilóta szerepébe a magyar állam helyett. És ha már választani kell, én a magyar államban jobban bízom, mint a "nagybefektetőben". Mert ez utóbbi legalább annyiban ránk van utalva, hogy négy évenként szüksége van a szavazatunkra. Ezzel szemben a pénzügyi nagybefektető csak a saját hasznát nézi, és nekem, mint kispénzű embernek semmi esélyem sincs vele szemben.

26732 2011.01.25. 06:42:05

Bigfater 2011. 01. 22. 10:45 3. cselcsabi Beszélsz hülyeségeket! Egyelőre még én is aktív vagyok, újságíróként minimálbért keresek (nem falból, hanem ténylegesen, 58 évesen) és lesz vagy 40 ezer forint állami nyugdíjam. Ha te ezt nevezed "bőven fizetésnek", akkor nem vagy normális. És abban, hogy ilyen alacsony lesz a nyugdíjam, abban szerepet játszik az is, hogy a költségvetésből évről-évre kivesznek, elvileg az ifjabb generáció majdani nyugdíjára, valójában azonban ennek a pénznek egy jó részét lenyúlják a pénzügyi vízfej különböző szereplői.

Csányi Csaba 2011.01.27. 16:59:14

szeretném kérdezni,hogy ha kitöltöm a jogfenntartó nyilatkozatot ,és az alkotmánybíróság megsemmisíti a törvényt,akkor ezen nyilatkozat miatt köteles leszek visszalépni a magánnypba ,vagy még mindíg dönthetek -e arról hogy az államiban maradok? köszönettel cscs
süti beállítások módosítása