Ebben Fellegi miniszter úrnak igaza van. Ez bezony merőben egy "fucked" cucc volt, a média szabályozás, ahogyan előállt, egy darab elk..ás. ( Kissé féltem is Fellegi Tamást, hogy hétfőn nem landol-e a keresztény ifjak feljelentése Szalai Annamária asztalán, mert a magyar kormány minisztere, állami fogadáson, külföldi újságírónak - Tokaji ide vagy oda - tán mégse kéne, hogy ocsmányul beszéljen. Mindenesetre azt tudjuk,hogy Fellegi úr jól beszél angolul, itt ez sem kis dolog.)
A miniszter úr azonban szerintem valódi alapkérdésben nyilvánult meg : a kommunikáció - mint tudjuk - tömegdemokráciákban és különösen az internet korában, el sem választható magától a politikai cselekvéstől, így akár egy törvénytől se. Nincsen tehát az a helyzet, amelyet a miniszter úr jótékonyan föltételez, hogy ugyanis a médiatörvény jó - az arról szóló kommunikáció pedig el van ba..va. (Legyünk persze kellően megengedőek Fellegi Tamást illetően,elvégre ő eddig nem volt csinálója a kormányzati elitek kommunikációs erőterének.) Így működhetett talán a politika sok-sok évtizeddel ezelőtt bárhol a világon, de hogy a XXI. században nem képes így működni, az biztos. Magyarországon meg valami különös és kissé már pikáns okból aztán végképp nem.
Nem lehetséges tehát külön választani a kormányzati döntést, eseményt, a törvényhozói aktust stb., és az ezekről szóló politikai kommunikációt, azok minden esetben egyben értékelhetőek és értékelendőek.
A Fidesz hatalomra jutásának és hatalom gyakorlásának egyébként is központi eleme a kormányzati aktusok politikai kommunikációja, és ebben a körben nagyon nem szabad elmulasztanunk felhívni a figyelmet arra, amit a Fidesz az elmúlt nyolc évben, mint parlamenti ellenzék csinált. A kormányzás politikai kommunikációjáról szóló napi feladatok megoldásában a Fidesz az elmúlt nyolc évben olyan művészi szintre ért, amelyre alig találunk példát.
Ezen kommunikációs színvonal tette lehetővé, hogy most olyan kérdésekben is politikai és talán más számonkérésekre is sor tud kerülni, mint például az állami eladósodás (egyszer talán az önkormányzati eladósodás), amely folyamathoz szükséges parlamenti döntések esetében a Fidesz az elmúlt években egyszer sem mulasztotta el támogatni az akkor kormányzó pártokat, sőt, ő maga is noszogatott rendesen, elég csak a 14.havi nyugdíj ügyére gondolni. Félreértés ne essék, valóban nem a Fidesz kormányzott, ő hiába akarta rettentő erővel a 13. havi nyugdíj után a 14. havit is - amely nyilván további eladósodáshoz vezetett volna - mégsem ő kormányzott. Számára a 14.havi nyugdíj ötlete nem mint kormányzati vagy nemzeti felelősség merült fel, hanem mint a modern tömegdemokráciák politikai kommunikációs föladata.
Az MSZP is, tulajdonképpen egy ügyes kommunikációval győzte le a Fideszt a 2006-os választásokon, akkor az államháztartási adatokat illetően vitt ügyes és hatékony politikai kommunikációt a Fidesz ellenfele, ügyesebbet és hatékonyabbat, mint a Fidesz akkori kommunikációja volt. Hasonlóan ügyes kommunikációs lépés volt, hogy a választások után az új parlament szinte azonnal "visszatette" a gyurcsányi idők szintjére a pótköltségvetés készítés minimum kötelező esetét - ez a kommunikációs döntés is az államháztartási adatokat érinti. Nagyon hatékony és ügyes lépés volt.
A Fidesz által eddig hibátlanul folytatott kommunikáció tette lehetővé azt is, hogy a magyar miniszterelnök gond nélkül hivatkozhasson azon megszorító intézkedések komoly makrogazdasági eredményeire, amelyeket viszont a pártja véletlenül se szavazott meg. A hibátlanul folytatott tömegkommunikáció tette a kormányzó erő számára lehetővé, hogy belföldön súlyosan elutasítandónak állítsa be a megszorító Bajnai-kormányt, külföldön pedig nemzeti eredményként hivatkozhasson ugyanezen kormányzat döntéseire.
Én tehát nem nagyon örülök,ha annak a pártnak a miniszterétől hallom,hogy "fucked" a kommunikáció, amely pártot a kommunikációja - és nem például az állami szerkezeti reformokkal kapcsolatos programja, azt ugyanis még ma sem ismerjük - emelte az autokratikus,szinte teljhatalom közelébe.
Ha nincsen szerkezeti reformprogram, akkor nincsen. Ne feledjük azonban,hogy nem létező programban hibák sem lehetnek, ennek megfelelően a magyar politikai elitek kommunikációja erről nyugodt lélekkel állíthatja, hogy a reformprogram hibamentes. This is a fucked OK communication in this country. De mi van,ha ez egyszer elromlik ?