Gondolatok, ellenszélben. Aki profi hajós, az ellenszélben is képes előre haladni.

Ellenszélben

Ellenszélben

Füstölgünk

2012. február 20. - Harun al Rasid

dohánynemű, mint kegy

dohánynemű, mint kegy

Hát persze, fő az egészség. Még nem tudni, milyen fazékban, de már alakul.

2013-tól csak állami monopóliummal lehet dohányneműt árusítani. Rendben. De, az eddigi gyakorlat szerint, ugyan, kiknek is fog jutni a forgalmazási jog? A Lázár-féle koncepció szerint még munkahelyteremtő is lesz. Mind az a kb. 6000 kisbolt, ami, persze, a nemzeti jelzőt fogja viselni. Hát persze. Egész családokat fog eltartani az a 3% haszon, amit a dohánytermékeken realizálni lehet.

Az is kérdés - mivel koncessziós szerződésben lesznek -  mi a bánatból fogják előteremteni a gazdasági alapokat? Csak nem hitelből? Ebből a szempontból egyenesen kib@szás lesz Fidesz közeli vállalkozásoknak adni, sokkal jobban járnának, ha MSzP-s vonzódású vállalkozásokat választanának: tuti bukás, így is lehet ritkítani a szimpatizánsokat.

Szóval, majd osztogatni fognak. Kicsit hasonlít az agyonkeresztény árnyékpárt állásfoglalásához, mi szerint egy egyház elismerése nem jog, hanem kegy. Kegyet pedig tudnak gyakorolni.

Nekem az I. világháború utáni trafikok megjelenése jut eszembe. AZ ugyanis megélhetési alap volt a hadirokkantaknak, valódi segítség (a legtöbb trafik árusítási jogát ugyanis ők kapták meg). Szép csöndben bővült a kínálatuk, "tüzkő-egyedárúság", később levélpapír, bélyeg, egyéb kiegészítő termékek, még csokoládé és Diana sósborszeszes cukorka is.

Hogy most ez mi lesz, a fene se tudja. De hogy ettől nem lesz kevesebb a dohányzási kedv, az tuti. Viszont jó esély van sok család bimbózó jövőképét rendesen lenullázni.

Cigarettából nem lehet megélni, csak a jövedéki adóból. Az meg állam bácsié. Eleddig 47 ezer helyen árusítanak dohányárút. A 6000 több lesz?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenszelben.blog.hu/api/trackback/id/tr828309684

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11229 2012.02.20. 19:52:35

A Nemzeti Dohányboltban ott lesz a figyelmeztetés : A nemzeti cigaretta nemzeti rákot okozhat. Lázár úr biztos számol a cigaretta csempészek növekvő számával is

14479 2012.02.20. 20:04:38

Mellékesen az ára is nő a cigarettának. A keleti végeken már most is csak csempészárut szívnak, no meg csak - adózatlan! - kisüstit isznak. Kit érdekel, hogy ez mennyire rombolja a közmorált, és hogyan segíti az alvilágot?

34417 2012.02.20. 20:05:06

1. obsidian 2012. 02. 20. 19:52 hát, én még emlékszem arra - rendben, nem személyesen - , amikor az ötvenes években az utcasarkokon, piacokon sziszegő hangok suttogták - kb. úgy, mint mostanában a könnygáz sprét, petárdát tessék - hogy tüsszkő, tüsszkövet tessék! a cigarettát most is suttogják. lázár úr egyébként semmivel nem számol. neki magas az ilyesmi, mint lónak a farzseb.

16338 2012.02.20. 20:06:01

Rasid, én úgy emlékszem, te nem is bagózol! De ha mégis, akkor ingyen és bérmentve adok neked házi öko dohányt. Na, nem. annyira nem szeretlek, csak dohánylevelet. Dolgozz meg te is Doremi szenvedélye érdekében. : ) Mert őt mindketten szeretjük. Mit nem játszik ki a józan ész????

34417 2012.02.20. 20:11:29

2. Pare 2012. 02. 20. 20:04 hát, ez az. nem igazán szokták előre átgondolni határozataik következményeit. a dohányárút szállító teherautókon nyomkövető van, minden megtett méterüket ellenőrzés alatt tartják. a csempészekét nem. a nemzeti trafikok, természetesen csak állami forrásból szerezhetik majd be az árut: monopólium lesz. a dohánygyárak, importőrök csak az állammal lesznek kapcsolatban, ettől kezdve nincs egyedi alku, mi több, állam bácsi diktál, természetesen az egészség jegyében. a kieső bevételről nem gondolkodtak. mondom, fő az egészség. csak kérdés, kinek a fazekában?

16940 2012.02.20. 20:13:52

Szezon és fazon Kalifa állítja, hogy a trafik-ügy nem az egészségvédelemről szól. Ebben teljesen igaza van. Azt viszont nem értem, hogy mi végre ironizál az egészségvédelmen is. Mert ezt teszi. Igaz, eléggé közvetve, burkoltan, mondhatni: rejtetten. Íme: "Hát persze, fő az egészség. Még nem tudni, milyen fazékban, de már alakul." Talán ő szintén dohányzik? Avagy - bocsánat, de ennek ez a megnevezése - kodependens? Mindegy. A lényeg, hogy a dohányzás árt a nemdohányzóknak is. És amiképpen divatja múlt bagót rágni vagy köpködni (köpőcsészék sincsenek...), e kóros szenvedély is szalonképtelenné válik. A karaván halad. Ui. Amennyiben teljesen félreolvastam a postot, szerzőjétől már most elnézést kérek.

34417 2012.02.20. 20:14:20

4. jus 2012. 02. 20. 20:06 nem azért vagyok itt, hogy szeressenek. öko dohány? még a végén marad a bagó, a jó kis barna sercintések, persze, jövedéki adó mentesen. biztos, hogy végig gondoltad ezt a felajánlást? a nav meg ott les a sarkon!

34417 2012.02.20. 20:21:18

6. navigator 2012. 02. 20. 20:13 nem olvastad félre, mindennek semmi köze - az amúgy is padlón levő - egészségügyhöz. én a nemzeti trafikhálózatra és annak értelmetlenségére kívántam helyezni a hangsúlyt. csókos lesz, nem kétséges, csak éppen nem fog senkin segíteni. számoljunk ekkicsit: 3% haszonkulcs mellett, mennyi cigarettát is kell eladni, hogy egy család- amiről lázárék fantáziálnak - munkahely teremtésileg is megéljen? és abból még lejön egészségügyi hozzájárulás, nyugdíj járulék, munkaadói járulék, iparűzési adó, stb. szóval, vagy eladsz pár millió szálat havonta - és akkor hol is van a nemdohányzók egészségének védelme - vagy bedől a céged. nnna. teljesen átgondolatlan az egész.

16338 2012.02.20. 20:24:24

Rasid, nem pénzért!!! : )))

16940 2012.02.20. 20:25:23

Re 8. Akkor viszont kéretik nem élcelődni az egészségvédelmen. Még egy jónak tűnő poén kedvéért se. Tudom, magam is nehezen mondok le egy-egy frappáns fogalmazásról, ám alkalmasint elkerülhetetlen.

34417 2012.02.20. 20:31:34

10. navigator 2012. 02. 20. 20:25 ne már! ennek semmi köze az egészségvédelemhez!

34417 2012.02.20. 20:33:17

9. jus 2012. 02. 20. 20:24 nem dohányzom, nem iszom, nem kártyázom, nem lóversenyezek, nem kurvázok, néha már magam is elgondolkozom azon, minek él az ilyen? na jó, kicsit hazudós vagyok...

16940 2012.02.20. 20:41:23

Re 11. Megismétlem (teljes "terjedelemben" lásd itt 6.). Kalifa állítja, hogy a trafik-ügy nem az egészségvédelemről szól. Ebben teljesen igaza van. Azt viszont nem értem, hogy mi végre ironizál az egészségvédelmen is.

34417 2012.02.20. 20:57:29

13. navigator 2012. 02. 20. 20:41 miért ne? alibiznek. az egész trafik ügy nem arról szól. úgy viszed be kicsi teknődben a kiontott beledet, szégyenlősen eltakarva egy hentesköténnyel, a regionális egészségügyi központba, de csak holnap után tudnak fogadni? becsípődött derékkal, két rét görnyedve, ugyanott csak hat hét múlva kapsz időpontot? ez egészségügy? megértem, hogy véded, csak az indítékaidat nem.

114634 2012.02.20. 21:07:38

12. harunalrasid (szerkesztő) ....még szifiliszed sem volt, börtönben sem voltál! Wazze! Minek élsz? Minden jóból kimaradsz?? :-)) A posthoz: 14.-re De, ha van pénzed, akkor a gerincsérv műtétedet nem öt, hanem már két év múlva megcsinálják!!

16940 2012.02.20. 22:07:36

Re 14. No-no, e stílust kéretik nem használni, ha kommunikációt kíván velem (amennyiben folytatja, kiszállok postja megvitatásából). Harmadszor is rögzítem. Legalább Ön ne keverje bele annak a kis egészségvédelemnek a gúnyolását. Ha már az Ön által okkal bírált garnitúra manipulál is vele. Mondom, hogy össze tetszik keverni a szezont a fazonnal...

114634 2012.02.20. 22:22:34

Rasid! Csak egy kérdés: nem Baldauf a CBA-s vezér?

59854 2012.02.21. 06:35:26

Rasid! Ahogy a káposztát, répát meg tudod termelni a kiskertben. Megfejed a kecskét. Elfér ott a telek sarkában pár tő dohány. Rögtön elég lesz a 47 000 a megélhetésre.

34417 2012.02.21. 07:58:08

16. navigator 2012. 02. 20. 22:07 1. a stílusommal minden rendben van. nem tehetek róla, hogy az egyes szám második személyben megírt, abszolute szokványos illusztrációt magadra vetted. 2. én is harmadszor mondom: az állami monopólium trafikjainak semmi köze az egészségvédelemhez.

34417 2012.02.21. 08:02:01

18. Anton 2012. 02. 21. 6:35 ja. csakhogy, szinte terméketlenül homokos a talaj, előtte jól fel kellene javítani, az meg temérdek pénz. a kecske se magától termeli a tejet, a végén még eleszi előlem a káposztát. a dohány nem kifizetődő, szárító meg valami gép is kell hozzá, maradna a vadkender, de az nem az esetem - meg büntetik is, mert ki tudja, mennyi a saját használatra termesztett?

34417 2012.02.21. 08:02:47

17. raptor 2012. 02. 20. 22:22 én egy testvérpár nevét hallottam emlegetni.

114634 2012.02.21. 08:07:58

Rasid! Jól emlékeztem! A CBA felépítése IGAZGATÓSÁGI TAGOK • Baldauf László elnök • Gyelán Zsolt elnök-helyettes • Dienes Zoltán • Varga Sándorné • Krupp József • Tóth Imre • Viszokay Árpád • Lekeny György • Breier László FELÜGYELŐBIZOTTSÁGI TAGOK • Lázár Vilmos elnök • Nagy Imre • Rubóczky József • Németh Ervin • Bogdán József OPERATÍV VEZETŐK • Burger Ottó kereskedelmi igazgató • Noszlopy Zoltán beszerzési igazgató • Dr. Budavári Katalin gazdasági igazgató • Barna Zsolt nemzetközi igazgató KOMMUNIKÁCIÓS VEZETŐ • Fodor Attila

34417 2012.02.21. 09:22:25

raptor, én a lázár-testvérekre gondoltam, de mind1. meg fogsz lepődni, a cba lesz az első, ahol nem fognak dohányárut árusítani. nálunk a cent-ben - cba franchise - már most is csak egyetlen pénztár felett van nyitva a dohányos rekesz. igaz, szeszneműből meg 2x annyi lett.

34417 2012.02.21. 09:31:15

egy megjegyzés pupu-tól, ami alátámasztja ennek az egész trafik-koncepciónak az álságosságát - mármint, az egészségre történő hivatkozást: "Majd megnézném én, hogy mit tud egy cukorbeteg főzni magának a havi negyvenhétezerből, mert ha nem diétázik, és ezt két laboreredmény jelzi, akkor a szép tervek szerint elvész az inzulinhoz adott állami támogatás. Ezt pedig – ne cifrázzuk – hívjuk annak – ami: gyilkosságnak." ugyan cigarettahiányba még nem halt bele senki - épp ellenkezőleg - de ez a diéta-dolog már állami szintű gazság!

259612 2012.02.21. 13:10:46

Nah a hontalan remegőnek , már az is baj ha valami nemzeti.... A hontalanokat gyülöletük vakítja elolyannyira , hogy képtelen meglátni , hgy ez a rendszer ausztriában milyen jól müködik. Persze ezért majd meg kell dolgozni , nem lehet csak könyvelési tételeket ide oda számolgatni elszámolni , vagy véletlen nem elszámolni.

58395 2012.02.21. 14:03:37

Rasid 8,: Effendi, magad mondod hogy csókos lesz. Tehát a NAV nem nagyon fog arrafelé sertepertélni. Ezért nem lepődnék meg, ha nem sok idő múlva megjelenne az Ukrán Malboró, és a bolgár társai...

34417 2012.02.21. 17:09:38

[Kokó](#1335012) volt már ilyen:-)

34417 2012.02.21. 17:17:03

[zseniális.](#1334979) verecke, már megint nem tudod, miről beszélsz. sok országban csak arra kijelölt üzletben lehet kapni dohányárút, mi több, újságot és szeszneműt is. nem ezzel van a baj. attól, mert annak hívják, nem lesz nemzeti, az csak egy cifraság. de a 3%-ot, mint családok felemelkedésének zálogát, leginkább ostoba propagandadumának tartják, valamint a kegy osztogatását, azt biza a lajtán túl nem gyakorolják. szóval, ha már az agyadig nem jut el a rárakódó teher, a 47000 kontra 6000, hogy fog tejelni? csak egy kicsit kell számolnod, az még neked is megy. egy élvezeti cikkért hogyan kell megdolgozni az árusítónak? félmeztelen állítja a pult mögé az asszonyt? kicsi huszár, ideje lenne nicknevet változtatnod...méghogy zseniális:-)))

16940 2012.02.21. 18:35:43

Kalifa, nem szeretnék Önnel ilyetén intimitást. Én nem trágárkodással tegeződtem (az Ön kérésére egyébként). Még úgy trágárkodó emberrel se, aki kódolni próbálja neveletlenségét. Ennyi.

34417 2012.02.21. 19:35:44

[navigator](#1335156) felejtesz, már ami a pertut illeti, de mind1. ha trágárkodva kívánnék veled polemizálni, biztosítalak, észre vennéd. hogy jól nevelt vagyok-e, vagy neveletlen, tájékoztatlak, nem áll módodban eldönteni. ne értékeld túl magad. ez is ennyi. manapság minden sarokban rontó árnyakat látsz. túl érzékeny vagy - sztem, persze, mi több, olyasmibe is beleszólsz, amihez semmi közöd. itt nem zsidózott senki:-)

16940 2012.02.21. 20:01:19

Kalifa, elérte, hogy elundorított személyétől. Sajnálom.

16940 2012.02.21. 20:04:27

Egyébként én nem állítottam egy ékezettel se, hogy e postnál bárki zsidózott volna. Kalifa, Ön tényleg nem a realitást érzékeli időnként.

34417 2012.02.21. 20:57:48

[navigator](#1335184) jaj, istenem, most mi lesz! álmatlanul fogok forgolódni egész éjszaka!

34417 2012.02.21. 21:01:02

[navigator](#1335186) ugye, fogalmad sincs az egészről, amit írtam? a sötét sarkok, a zsidózás enyhe célzás volt rögeszméidre. az egész írás nem az egészségügyet taglalta, de te, persze, mindezen felül emelkedtél:) mi is van a realitásokkal?

16940 2012.02.22. 00:21:50

Kalifa! Szégyellje magát: belátni, hogy az antiszemitizmus nem kivételes előfordulású Hazánkban, sajnos nem rögeszme. Megtanulhatná, Kalifa, hogy bizonyos dolgokon nem élcelődünk. Amiképpen nem szidjuk senki anyukáját, éppen Magyarországon tabu gúnyolódni mindazokon, akik - például - nyíltan, arcukat-nevüket vállalva harcba szállnak az antiszemitizmussal. A legutolsó aljadék viselkedés ezeket az embereket rögeszméseknek beállítani. Maga az internet, a blogolás felelőtlenségéből becsmérel engem. Nem gondolkoztatja el Önt, hogy az Ön tiszteletlenségével az áll szemben, hogy mind ez ideig az én antiszemitizmust leleplező írásaim a legelismertebb nyomtatott orgánumokban kaptak helyet? Nem beszélve arról, hogy az Ön teljesítményét kizárólag online önkiadásban érzékelni... Valami nagyon nincs a helyén Önben. Nemrég adtam Önnek - kérésére - egy második lehetőséget. Spongyát borítva a jelenlegihez hasonló múltbeli kritikátlanságára. Kifogytak a spongyák, uram. Meghagyom Önt cimboráinak és családi körének. Gusztustalanságait e terekben bizonyára még ünneplik is. Maga az első, aki tényleg fel tudott e virtuális világban mérgelni. Büszke lehet rá. De vigyázzon, én túléltem három nagy rákbetegséget, életveszélyes keringési bajt, ám vagyok. Önre viszont még nem ütöttek vissza gonosz megnyilvánulásai. Majd fognak... No akkor majd kiderül, mennyire legény Ön a gáton.

16940 2012.02.22. 02:38:03

És a post tárgyában is, immár sokadszor, mert nem akarja érteni, Kalifa. Ön írta a postban: "Hát persze, fő az egészség. Még nem tudni, milyen fazékban, de már alakul." Ez egyértelmű és gúnyos utalás az egészségvédelemre, mégpedig a dohányzással összefüggésben. Amennyiben ezt Ön nem helyezi ide, a dohányforgalmazás tárgyalásához, a posttal semmi probléma. Ezt is leszögeztem. Az egészségvédelemhez pedig, különösen a szeraddikciók témában, talán több "közöm" van Önnél. Hiszen nekem e tevékenység hivatásomat képezte. Elfelejtette, éppen Ön kérte hozzájárulásomat, hogy egyik idevágó szakmai kötetemet ismertesse a NOLBLOG-on? Meg az internetes orgánumában? - ez utóbbit már elhanyagolta. Másfelől, ha Ön fölteszi írását blogfelületre, s ugyanakkor interaktivitását meghagyja, akkor Öntől etikátlan bárkinek odavágnia, hogy "semmi köze hozzá..." Azt jelezhetjük, hogy valaki nem a tárgyhoz szólt hozzá, de akként vagdalózni, hogy semmi köze hozzá...?! Uram, Ön most kisgyerekként viselkedik. Minek is foglalkozom Önnel? Eddig se volt célom. Csupán jelen írása egy nagyon diszfunkcionális részletére hívtam volna fel figyelmét. Udvariasan. Ön azonban sérteget. Hát ebben én nem vagyok ezután partnere.

34417 2012.02.22. 04:37:47

[navigator](#1335273) melyik gáton? száz méteren? vagy azon a bizonyos női medence környéki részen? mert ott, megvallom őszintén, már nem vagyok a régi:-)

34417 2012.02.22. 04:47:55

[navigator](#1335286) az utalás valóban egyértelmű, csak hibásan fogalmazott: kinek a fazekában, inkább ezt kellett volna írnom. mert a további, szöveg beli utalás, biza, a fidesz által osztogatott kegyként kezeli a koncessziót. van ez így, hogy egy mégoly tudós szeraddikciós és más témákban jártas tanult ember, mint kiskegyed sem ismeri fel a szövegösszefüggéseket. az egész postot nézve, értelmezve, amit itt előadtál, az túlreagálás. érdekes módon - mert szerintem akad hozzád hasonló tudású olvasóm bőven - csak te forgattad így ki a postban írtakat. nem, komám, rögeszmésnek nem beállítják az embert, hanem az, biza, annak mutatja magát. ejmiakő tyúkanyónak mindenről az uzsorakamat és a finánctőke jut eszébe. neked meg az antiszemitizmus. szóval, minek is foglalkozol velem?

16940 2012.02.22. 14:06:28

Kalifa, e postnál Ön zsidózott! Önnönmaga el is ismerte: " a zsidózás enyhe célzás volt "... (34. ). Ismételten kérem, otthon, a családjával és a kocsmacimboráival tegeződjön.

16940 2012.02.22. 16:53:39

Imént kaptam egy levelet, ezt olvasom benne, idézem: "Heller Ágival lakom egy házban, valamikor Ő nekem tanárom volt! Nem is tudja elképzelni, hogy ez a zseniális asszony levélládájára miket pingálnak fel. Tudom, mindneki önmagáért felel és ezek a megnyílvánulások , őket minősítik, vagyis saját magukat. De közben óriási károkat idéznek elő, sohasem gyógyuló sebet ejtenek!" Hát ezért (is) fogja vissza magát, kedves Kalifa, s ha mindenképpen élcelődni kíván, akár rajtam (szíve joga), ne keverje bele az antiszemitizmussal való szembeszállás. Mert az még - momentán és egyelőre - tényleges, s szinte "minden sarokban" tanyázik. Íme: Egy glosszányi fájdalom /Népszabadság| 2011. április 21./ A fő közszolgálati televízió (MTV) esti híradójában a bemondónő ekként konferálta föl a holokauszt-emléknapon, az áldozatok emléke előtt tisztelgő, a megszólalt közjogi méltóságok szerint is a magyar történelem legtragikusabb tanulságát vállaló, országszerte a nem zsidó és zsidó magyarok tízezreit megmozgató rendezvények zárótudósítását: 1944. április 16-án megkezdődött a zsidónak minősülő magyar állampolgárok, innentől szó szerint idézem, „gettóba és védőtáborba (sic!) zárása”. Gondolhatnánk, hogy ez utóbbi kifejezés szolgai használata csupán az akkori hivatali nyelv hazug formulájának idétlen átvétele (a nácik nevezték védőőrizetnek a koncentrációs tábort és VégsőMegoldásnak a zsidóság kiirtását). Azonban nem sokra rá halljuk, hogy összesen 437 ezer főt hurcoltak el koncentrációs táborokba Magyarországról. Ám arról, hogy aztán mi történt velük, hogy éltek vagy haltak ott, mindvégig hallgat a tévéhíradó. Ámulunk és bámulunk. Mi történik? Antiszemita besündörgés az állami médiumba? Esetleg csupán suta fogalmazás, ügyetlen szerkesztés? Tisztázni kellene… Mert ugye a holokauszt a zsidóság számára nem védőtáborokban óvást (kiktől is?) jelentett, s a deportált százezrek túlnyomó részét – mérhetetlen megkínzást követően – iparszerűen lemészárolták. Fekete György tanár, Budapest X Avagy emlékezhetne erre, ez nem az ismerősömmel, hanem velem esett meg, s anno közzétettem itt: Az ezermester – Holokauszt-emléknapra Házunkban évtizedekig élt egy pasas (már béke poraira), valamikor ő volt a házmester, pardon, házfelügyelő. Javítok, mert igen fontos valakinek könyvelte magát. Néha, elismerendő, valóban hasznos szerepet játszott életünkben. Senki nem tartotta különösebben műveltnek, viszont ún. ezermesternek megfelelt. Kontár kivitelben persze, ám ha az ember szorult helyzetbe kerül, igényei szerényednek. Nos, egy ilyen alkalommal zárat cserélt bejárati ajtómon. Éppen hogy hozzáfogott, amikor kiderült, valami szerszámot műhelyként szolgáló pincerészében felejtett. „Sebaj”, mondta, „térülök-fordulok, s itt vagyok rögvest”. Elmaradása picit hosszabbra nyúlt a tervezettnél, s mikor szemöldököm kérdőbe mozdulhatott (hiszen a „mester” nagyúr, szavakkal csak végső esetben vallatható!), ő keresetlen egyszerűséggel megjegyezte, csupa nagybetűvel írom, hogy a rosszabb látásúak is könnyen olvashassák: „ELNÉZÉST KÉREK A KÉSÉSÉRT, DE ÚTKÖZBEN LEÖLTEM NÉHÁNY ZSIDÓT.” – sic! Az illető apámmal azonos korosztály, tehát gyerekként átélte a Vészkorszakot. Átélte, de az üldözők, a rablók, a gyilkosok (enyhébb változatban: cinkosaik) oldalán. A két család szomszédsága vagy ötvenévnyi. Szerintem kizárt, hogy nem tudott „származásunkról”. Ha tápláltam is valamennyi illúziót, az eset óta semmit… Hamu alatt izzik a parázs. Különben a történés egyáltalán nem friss (nem a jelen országgyűlési választások jobboldali hevületének terméke), hanem úgy 5-6 éves. X És még neves liberálist is megfertőzött: Lapszéli feljegyzések /korábbi blogjegyzetem/ Márai Sándor, a „tisztességes antiszemitizmus” publicistája (tézisek) Regényei, versei nem kötnek le (hadd maradjon ez a jelen téma tekintetében indoklás nélkül hagyható önkényes tetszésem köre, amely irreleváns). Teljes Naplója viszont lebilincselt. Azonban, ahogy kötetről kötetre haladtam (1943-1948), egyre ellentmondásosabb érzések kerítettek hatalmukba. Kényszerítettek, rugaszkodjak az egésznek elölről. Tematikus jegyzeteket készítettem, margóra és az első-hátsó üres betétlapokra. Sormegjelölések, idézetek, elmélkedő reagálások. Ezeket summázom. A fából-vaskarika fogalmat, „tisztességes antiszemitizmus”, mind ez ideig a leghatározottabban és abszolút általános érvénnyel elvetettem. Azonban Máraival összefüggésben, szabályt erősítő kivételként, följött bennem mint szomorú bölcsesség. Szomorú, hiszen az antiszemitizmus az emberség, az emberiesség, az ember tökéletesedése felől nézve tisztességtelen és beteg jelenség. A Márainál észlelt paradoxon az őrült történelmi kor és a jóra igyekvő személyiség találkozásából következik. Együtt létezik benne a mérhetetlenül gazdag és árnyalt tudás, meg mély embersége, az antiszemitizmus – bűnbakképző lényegéből adódó – kiküszöbölhetetlen primitívségével. Két fő kérdést kell körbejárni. Miért tisztességes, ha antiszemita? Mi alapján tartható antiszemitának? Márai a holokauszthoz való viszonyulásában – tisztességes. Mert cselekedetei szerint az (nem kételkedve persze a saját magáról készített feljegyzései igazságában, lásd Napló, 1943-1945). Több ízben nyíltan kiáll az üldözött, kárhoztatott, megbélyegzett zsidók mellett. A valódi, a zsigeri antiszemitákkal szemben. Ugyanakkor Márai antiszemitizmusa tagadhatatlan. Hiszen ő is bűnbakolja a zsidókat. Szövegszerűen kimutatható: visszatérően a zsidóságban keresi és véli meglelni az antiszemitizmus végső okát, a kiváltó alaptényezőket. Továbbá – helyenként – kisebbíti a zsidó mártíriumot (és hitelteleníti felpanaszolását). Sajátos projektív identifikáció révén válik újra és újra antiszemitává. Ugyanis az önmagával szembeni perfekcionista igényességéből eredően képtelen feldolgozni mikrofelelősségét a holokausztért. E személyes kudarca miatt táplált bűntudata pedig megtöri észlelése reális működését. Tudniillik ő nem lehet „alember”, a csorda része. Parányit se osztozhat a tömeg vétkességében. Így jut el oda, hogy nála is a zsidó bűnbak nem csupán bűnhordozó, hanem egyúttal bűnös. Ezzel az általánosító szemlélettel, a kollektív minősítéssel különben rendre ő él. Márai antiszemitizmusának vizsgálata bővíti ismereteinket a magyarországi antiszemitizmusról. Nem tehetség- és/vagy sikerhiányos eredetű frusztrációból, nem kudarcviselő képesség hiányából lett antiszemita (mint az antiszemiták túlnyomó többsége). Eredendő, egyéniségéből kiszakíthatatlan tisztessége, a bűntől való mérhetetlen borzongása eltorzította önreflexióját. Így a zsidókban kereste és találta meg az őket sújtó ordas eszme (és gyakorlat…) legmélyebb okát, ám ugyanakkor minden alkalommal, amikor életük, egzisztenciájuk minimuma került veszélybe, vagy akár fenyegetettségbe, tettleg(!) szolidáris volt velük. Márai humanizmusát arisztokratizmusa csapta be. Néhány szöveghely e tézisekhez. In: A TELJES NAPLÓ. Márai Sándor. Helikon. 1945. [Megjelent: 2006.] 40. o. 1946. [Megjelent: 2007.] 39-40., 56-57., 74., 88-89., 92-94., 101-102., 135-136., 145., 162., 165., 178-179., 190-191., 193-194., 198-199., 202-203., 217-218., 263-264., 267-268., 276., 315., 318. o. 1947. [Megjelent: 2007.] 23., 40., 43-44., 172., 177., 184-185., 218., 250., 252., 285-286., 301., 303-304., 310. o. Önnek, Kalifa, mint tollforgatónak, akár a fenti példákból, nem lehet nem érzékelnie, hogy az antiszemitizmus ismét Cannibal ante portas! Amennyiben tagadja, sőt továbbra is froclizza azokat, akik felhívják erre a figyelmet (köztük szerénységemet), akkor Önnél valami nagyon hibádzik lelki épségben... Mert azt is tudja, hogy személyemen keresztül a mártírokat gúnyolja...

34417 2012.02.22. 17:19:03

[navigator](#1335473) azok nem ennyire agyamentek:-)))

34417 2012.02.22. 17:23:59

[navigator](#1335528) szép, hosszú, de külön postba való. semmi köze a jelen írásomhoz. ha javasolhatom, tedd oda, mert innen rövidesen kitörlöm. majd, ha mártír leszel, áldozom sírod előtt. te áldozol csurka díszsírhelye előtt, az '56-os mártírok temetőjében? javaslom, olvass több harunalrasidot, és talán tisztábban fogod látni a lelki épségemet.

16940 2012.02.22. 18:41:16

Kalifa, azt törli és azzal, amit akar. Reagálása Önt minősíti. Egyébként köze van a posthoz, hiszen e post rekommentjében Ön zsidózott, saját maga által elismerve (34.) Amennyiben tehát az Ön zsidózásához kapcsolódót (lásd, ismétlem, 34.) törli, olyan benyomást kelt, hogy bizony valamennyi antiszemitizmus megérintette Önt. Törölhet barátom, ha nem tud felülemelkedni indulatain. Mellesleg megjegyzem, nem biztos, hogy tetszene a MUOSZ Etikai Bizottság elnökének (nem mintha az Ön orgánumát követnék, de ő időnként ír a "székének"), hogy a székszerkesztő zsidózva gúnyolódik... Ne féljen, van elég dolgom, nem adok e hiteltelenségéről információt. De ismeri a közmondást a hazug emberről, meg a korsóról stb. Na töröljön... Szomorú hiteltelenségeit most elmentettem, amennyiben később szüksége lenne rájuk tükörnek, rendelkezésére tudom bocsátani. Különben egyetlen konkrét fogalmazásomra nem reagált, a tárgyszerűség helyett végig "poénkodott". Íme, Ön, a nagy liberális, eljut a törléshez. Különben hogyan merészeli a bitang, zsidózó Csurka gödréhez elmenetelt (amit tisztességes állampolgár nem cselekszik) a holokauszt MÁRTÍRJAIRA való emlékezéshez hasonlítani?! Uram, ha Ön azért hivalkodott az imént írásaival, mert filoszemita üzenetűt is rittyentett, akkor Ön a jelen és korábbi hasonló megnyilvánulásai tükrében, hát bizarr egy eset... Tapintatosan fogalmaztam. Minden jót uram, óvja magát.

34417 2012.02.22. 19:17:24

[navigator](#1335606) én téged óvlak a teljes elborulástól. mondom, olvass több harunalrasidot. pl. a jelenlegi, csurka "érdemeit" taglalót. csillapodj, haver. ne minősíts, akkor nem minősítenek. kijafasz mondta neked, hogy liberális vagyok? nehogy azt hidd, hogy h.l. majd komolyan veszi hagymázos hörgéseidet! aki itt bizarr, az te vagy, és még én is finoman fogalmaztam:-) nem vagy magadnál, kicsi huszár, ha még mindig itt tartasz. fordulj orvosodhoz, gyógyszerészedhez, talán még van segítség. egyet ne felejts el: nem én vagyok a beteg. most nem a fizikai állapotodra gondolok.

16940 2012.02.22. 20:06:37

Nagyon sajnálom Önt, Kalifa. Elszomorít, ha tényleg jelen megmutatkozása a legmélyebb valója... Mert itt a stílus is gyenge.
süti beállítások módosítása