Gondolatok, ellenszélben. Aki profi hajós, az ellenszélben is képes előre haladni.

Ellenszélben

Ellenszélben

Az oktatás reformja, mint olyan

2016. május 27. - Harun al Rasid

Reform: a réginek átalakítása valamely új eszme, elv aktív keresztülvitelével. Rendszerint széles néprétegeket érintő változást, avagy megújulást hozó újítás.

By Orbanisztán egy csöppet másképpen néz ki.

A kormány az oktatás reformjáról beszél, csakhogy, mit is valósít meg? Központosítja, lebutítja, forrás-szegénnyé teszi az oktatást, számon kérő és büntető értékelő rendszert, poroszos drillt vezet be. Egyéniség? Hogyisne! Ahol az egyetlen eszköz a kalapács, ott mindenhol csak szeget látnak. Jól fejbe vágják, ha engedelmesen belemegy a fába, besorolódik a többi egyenszeg közé. Ha meggörbül, selejt, eldobandó.

Meglehetősen korán kezdik a szelekciót. Gondolom, olvasóim ismerik azt a készségfelmérő játékot, ahol különböző negatív profilokba – csillag, háromszög, kör, négyszög – kell a pelenkából éppen kinőtt gyermeknek beilleszteni az oda megfelelő,három dimenziós profilt. Kurva jó felmérő eszköz, mert ebből azután kiderül, hogy a fejlődő gyermekek 5%-a okos, 95%-a meg erős – mert hát, izomból mindet át lehet gyűrni.

Valahogy így működik most a hatalom: izomból old meg mindent. Walldorf-módszer? Kísérleti tanagyagok? Egyéni foglalkozási módszerek? Mijafrancnak? Csak baj lesz az olyan gyerekkel, aki önállóan akar gondolkodni! Egyentankönyv, egyenmódszer, egyenértékelés, egyenfejek.

Persze, megértem a kormányzatot: a tudás=hatalom! Hát nem jobb tudatlan generációkat kibocsájtani, azok nem törnek hatalomra! Különben is, kár lenne pénzt feccölni olyan rendszerbe, ahol a szakképzést természettudományos és humán tantárgyak oktatásával feleslegesen bonyolítják meg.  Mire megy egy szakmunkás azzal, hogy ismeri Egyiptom történelmét, vagy tisztában van a káros végtermék kibocsájtás környezeti hatásaival?  Tudja, hogy hova kell Y-varratot hegesztenie és hova I-t milyen előretolás kell egy witworth-csavar megmunkálásához. Ja, és ismerje annyira a számítógép billentyűit, hogy be tudjon állítani egy digitálisan vezérelt megmunkáló gépet - ami helyette dolgozik.

Ha ennél már többre tanítják, kidobott pénz, mivel elmegy külföldre munkát vállalni. De hát, a képlet egyértelmű: Magyarországra a beruházók csak összeszerelő üzemeket telepítenek, ahol jó tűrőképességű, betanított humán robotokra van szükség, nem hozzáadott értéket termelőkre. Miért is csak ilyeneket telepítenek ide? Mert jól tudják, hogy oktatási rendszerünknek köszönhetően csak ilyesmire képes munkaerő áll rendelkezésre. Minek áldozna több pénzt a kormány magasabb szintű képzésre, amikor csak ilyen munkahely kínálat van? Na, ugye, hogy van értelme az oktatás reformjának, pláne, ha még spórolni is lehet vele?

Ja, hogy a kígyó a saját farkába harap? Na és? Neki nem fáj…

Vegyük tudomásul, minden nagy arcú „Magyarország jobban teljesít” szólam ellenére Magyarország, biza, összeszerelő üzem lett – az oktatásban is…

 

reform.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenszelben.blog.hu/api/trackback/id/tr178750198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása