Gondolatok, ellenszélben. Aki profi hajós, az ellenszélben is képes előre haladni.

Ellenszélben

Ellenszélben

100 jiddis szó 1.

2014. augusztus 15. - Harun al Rasid

Sorozat a zsidóságról, kicsit másképpen.

Sorozat a zsidóságról, kicsit másképpen.

Hosszú lesz, mint egy éjféli vonatfütty, de bízom abban, hogy hoz némi megvilágosodást konok antiszemitáink fejébe - ami azért nem egyszerű vállalkozás...

Forrása Raj Tamás TIT- jellegű jegyzete: Zsidóságismeret új megközelítésben.

Sorozatom olvasóitól elnézést kérek, de a Raj Tamás által használt szövegszerkesztő egy korai code-page-et használt, így a hosszú ékezetes karakterek másképpen jelennek meg, egyenkénti korrekciójukra nincs kapacitásom. A cikkek sem sorrendben, hanem random kerülnek közlésre.

76. A goj

Sokan ismerik a most megtanulandó — nem zsidó értelmû — jiddis (voltaképpen héber) szót, mégis kevesen használják abban a téves tudatban, hogy az valamelyest pejoratív jelentéssel bír. Mindenek előtt ezért két félreértést kell előbb tisztáznunk: először azt, hogy ez a szó semmiképpen sem sértő, s hogy nem is minden nem zsidóra vonatkoztatható.
A héber Bibliában ugyanis a goj egyértelműen népet, méghozzá akármilyen népet jelenthet, sőt, Mózes II. könyvében (közvetlenül a Tízparancsolat elhangzása előtt) Isten egyenesen így szól a zsidókhoz: “Ti pedig legyetek számomra papi birodalom és szent nép”, héberül: goj kados. Nem valószínű, hogy a Mindenható — éppen abban a kiemelkedő történelmi pillanatban — meg akarta volna fosztani őseinket nemzeti mivoltuktól…
A goj csupán a római elnyomás idején (időszámításunk első évszázadaiban) nyerte el mai jelentését, s akkor is általában csak többes számú alakjával (gojim = népek) találkozhatunk. A rómaiakat, elsősorban a római légiók katonáit nevezték így a zsidók: Ezek a katonák ugyanis a legkülönbözőbb népek ivadékai voltak: akadtak köztük dákok, trákok, illírek, észak-afrikai feketék, szőke britek és kemény hispániaiak, a parancsnokaik pedig latinul vagy inkább görögül beszéltek.
Ezt a szómagyarázatot támasztja alá egy érdekes régészeti lelet is. Bar Kochbának, az időszámításunk szerinti 132—135 közti nagy zsidó szabadságharc legendás vezérének, akinek sokáig eredeti nevét (Simon Bar-Kosziba) sem ismertük, a Holt-tenger közelében több, saját kézzel írt (autochton) levele került elõ. Egyik itt megtalált levelében arról ír (időszámításunk szerint 134-ben), hogy ellenfelei, a rómaiak, vagy ahogy õ írja, “a gojim közelednek felénk”, ami nyilvánvalóan — már ekkor — a római légiók általánosan elfogadott fedőnevére utal…
A kereszténység hatalomra jutása és a római birodalom bukása után a gojim elnevezés immár nem a rómaiakra, hanem a római keresztényekre vonatkozott, akik ugyancsak különféle népekhez tartoztak, ám vallásuk mégis egybe fûzte õket. Ma is, ha — tételezzük fel — Kohnnal vagy Grünnel sétálunk együtt a Dob utcában, s éppen szemközt jönne velünk két néger, kínai vagy arab, és — mondjuk — megkérdeznénk Kohnt vagy Grünt:
- Nem tudod, ki lehet ez a két goj?
Egészen biztos, hogy barátunk így fog válaszolni:
- Te tévedsz! Ezek itt nem gojok, hanem két néger (kínai vagy arab)…
Egyszóval: a hagyományos zsidó szemében a goj (gojim) csupán a keresztény európait jelenti, s ugyanakkor — mint láthattuk — ebben a szóban semmi pejoratív kicsengés, semmi kivetnivaló nincs.
A múlt század második felében, pontosabban 1871-ben a hírhedt münsteri német teológiaprofesszor, August Rohling kiadott egy antiszemita hamisítványt (Talmudjude, vagyis A Talmudzsidó címmel), amelyben a zsidó irodalmat, és különösen a Talmudot keresztényellenes színben igyekezett feltüntetni. A koholt vádakkal persze nem érdemes foglalkozni, mi sem vesztegetnénk rá az idõt, még akkor sem, ha tudjuk, hogy írása sajnos (a magyar Istóczy Gyõzõ és Szentessy-Luzsénszky Alfonz közvetítésével) hatást gyakorolt a szégyenletes tiszaeszlári vérvád (1882/83) kialakulására. Csakhogy a sok képtelen vádaskodás és hamisítás között mégis van egy olyan, amely — a külsõ támadás hatására, sajnálatos módon — még bizonyos zsidó körökben is tévesen rögzõdött meg.
A Talmud egy kevéssé ismert helyén ugyanis találunk egy szólásmondást, amely így hangzik: tov sebagojim harog. Ezt Rohling — nem véletlenül — tévesen így fordítja: “a legjobb rómait (keresztényt is) öld meg!” Csakhogy a héber szöveg épp ennek az ellenkezõjét jelenti! Helyesen így kell fordítani: “A legjobb római is (azt mondja), ölj!” S bizony, a kegyetlen római elnyomás alatt élõ õseink nem Horatiusszal vagy Vergiliusszal találkoztak, hanem a gyilkolásra mindig kész legionárius katonákkal. (Mellesleg, a szólásmondás forráshelye aMidrás Mechiltában található, ahol az ókori egyiptomi rabszolgatartók mentalitását ecseteli így a hagyományos bibliamagyarázat.)
Most megtanult jiddis (héber) szavunk, a goj gyakorta elõfordul a zsidó humorban is, s ami a legjellemzõbb, ezek a viccek-anekdoták leginkább a mindkét oldalon elõforduló elõítéletek eloszlatását szolgálják. Hadd idézzünk egyet ezek közül:
- Mi a különbség egy zsidó és egy goj között?
- Nagyon egyszerû! A zsidó kora reggel fölkel az ágyából, szépen megmosakszik, elmondja a gyönyörû reggeli imákat, szépen megreggelizik, iszik egy finom slovovitzot, majd elsiet a munkába. Ezzel szemben mit csinál a goj? Korán reggel nagy nehezen kikecmereg a vackából, lelottyantja magát egy kevés vízzel, elmormolja a maga értelmetlen imáit, eszik valami ehetetlen ételt, felhajtja a büdös pálinkáját, hogy végül elkotródjon a melõba…
Végül pedig egy kedves zsidó anekdota, amelynek fõhõsei — a változatosság kedvéért — Kohn és Grün:
Kohn — ki tudja, miért? — elhagyja a vallását, ám a következõ péntek este mégis megjelenik a Dohány utcai zsinagógában, és leül megszokott helyére, Grün mellett. Grün nem érti a dolgot, és megkérdezi barátját:
- Ne haragudj, mit keresel te itt? Ha jól tudom, a héten kitértél?
- Te jó Isten, egészen elfelejtettem — csap homlokára ijedten Kohn. Mire Grün magától értetõdõen hozzáteszi:
- Na látod, ilyen buta csak egy goj lehet…

Raj Tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenszelben.blog.hu/api/trackback/id/tr948360256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

venyeska 2014.08.16. 02:03:34

Nem érdekel! Unom! Csömöröm van. Állandóan ezzel kell foglalkoznunk! Legyen elég már ebből. Érdektelen, más bajunk is van! Totál csömör! Értsék már meg! Kérem...

venyeska 2014.08.16. 02:35:49

Ez Magyarország! Mi is (úgy értem a családom) megpróbálunk csendben, reformátusként, nem kimondva, egyszerűen, a beidegződések szerint élni! Nem "kérkedve" vele, csak "úgy" élni! Nem beszélünk róla nap, mint nap, nem lengetünk semmi féle zászlót, nem "hittérítünk" nem adomázunk a kereszténységünkről (még a KDNP-t is leszarjuk), de NEM nyomulunk, nem térítünk, nem győzködünk, nem magyarázkodunk! Nem és nem értik még mindig? Hogy: SOK! Amit tetszenek velünk csinálni?

venyeska 2014.08.16. 02:57:10

Ki a szart érdekel, hogy szomszédom sváb? Kit? Ő nem mondja el naponta, az orrom alá dörgölve, nem ír be portálokba, nem vekeng felindulva, hogy ő sváb. Ünnepelni sem szokta magát. "Leborulni" előtte, meg pláne nem kell, eszébe sem jut ezt kicsiholni! Nem is érdekel senkit a nációja, bár Ő tiszteletben tartja, minden sváb megemlékezésen, sváb bálon ott van, számontartja, dédelgeti a családfáját (imádom hallgatni és nézni az albumát). Rém szimpatikus a lelke! Miért? Miért kéne a zsidókat más elbírálás szerint kezelni? Miért hangsúlyozzák - ők maguk - feszt és állandóan - az ő fajukat? Miért tetszenek csodálkozni, ennyi nyomulás láttán? Mindenki felett tetszenek lebegni? Mert ezt a törekvésüket soha, senki! Mondom senki, nem fogja bekajálni! Több szerénységet, ha rám hallgat...

337924 2014.08.16. 14:59:36

Tetszett, es persze tanultam belole.

317721 2014.08.16. 16:52:40

Rebbeleben Raj nagyon szépen összeszedte amit - szerinte - tudni illik a zsidókról. Isten nyugtassa.

336586 2014.08.16. 21:29:32

6. Enmerkar 2014. 08. 16. 16:52 Mármint milyen illemtan szerint? Szerintem más dolgokat is illik tudni róluk.

291070 2014.08.16. 22:06:17

[venyeska](#3406634) tanulni nem szégyen, még magának se. ahogy olvasom a hozzászólásait, bőven akad még mit. ha nem érdekli a téma, hát ne olvassa.

csaszi 2014.08.19. 16:02:11

venyeska es napos. Ket darab schmuck gojim. Olyan elvalaszthatatlaok egymastol az ilyenek mint a Yankeedoodle meg a Dandy.....

Én Vagyok 2014.08.20. 22:19:03

Erénye a pósztnak, hogy legalább nem holokausztozik ez alkalommal. Azt pedig értjük, hogy a 'goj' eredetileg nem volt pejoratív. De most már az. És erről nem a gojok tehetnek!

291070 2014.08.22. 19:54:28

@Én Vagyok na, ezen még dolgozzál egy kicsit. de a kedvedért holokausztozok is majd, csak várj türelmesen. attól tartok, amiért pejoratív, az az olyanok miatt van, mint te :(
süti beállítások módosítása