Gondolatok, ellenszélben. Aki profi hajós, az ellenszélben is képes előre haladni.

Ellenszélben

Ellenszélben

Nemzeti trafik

2013. január 29. - Harun al Rasid

mennyi is az annyi?

mennyi is az annyi?

Róna Gyuri írja:

Vajh mit értenek üzleti terv alatt? Újabb kifejezéssel bővül a fityesznyik szótár?

Még három hét áll rendelkezésre azoknak, akik állami trafikra pályáznak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. természetesen „nemzeti” szempontok szerint értékeli a pályázókat és a pályázataikat. Az értékelés során elérhető 120 pontról hosszasan lehetne jópofizni (pl. 25 pont jár arra, ha július 1.-én el is kezded a működést?!?, de mindössze 2, ha csökkent munkaképességű), azonban engem az ennek felét kitevő „üzleti terv” fogott meg. Nem, nem csak annak okán, hogy a derék magyar kormánynak egy bő éven keresztül sem sikerült megértenie, hogy mit akar, mit vár tőle az IMF és az EU, pedig csak egy korrekt üzleti tervet vártak volna! =))

Sokkal inkább izgat az a probléma, hogy vajon mit is értenek üzleti terv címszó alatt. Hogy az ortodox, konvencionális és tankönyvekben rögzített kifejezés tartalmától alapvetően eltérő fogalomra gondolnak az nem csak azért biztos mert unortodoxia országa vagyunk. De abból is egyértelmű, hogy egy klasszikus értelembe vett üzleti tervhez szükséges alapvető kormányzati döntések és szabályozások még sehol sem sincsenek. Így ezek hatásaival számolni????

Namármost. Egy nagyon nemzeti trafik nyitásához legelsőbben is 3.000.000 huf-nyi induló árukészlet leszerződése szükséges, plusz. 500.000 huf a kaució, ehhez jön még az üzlet berendezése, a pénztárgép – természetesen a NAV-hoz bekötve – , az üzlet bére, valamint az alkalmazott bére. Persze, az is lehet, hogy a tulaj maga áll a pult mögött, de annak is vannak költségei. Ganz grobe ez így kb. 5 mille. Ennek fedezete a dohányárun abszolválható 5%-os haszonkulcs. Most akkor, milyen üzleti tervet is lehet ehhez mellékelni? A MOL benzinkút hálózat is pl. lehetőséget ad dohányáruda megnyitására töltőállomásaikon. Kérdés, hogy az beilleszkedik-e a 2.000 fő lakosság/ egy trafik koncepcióba, vagy a gyevi bíró státuszába fog tartozni? De mind1 is, mivel egy töltőállomás – és a hozzá kapcsolt trafik – forgalmára mindent lehet építeni, csak üzleti tervet nem.

Nálunk, Mogyoródon lakosságszám szerint három nagyon nemzeti trafik nyitható. Egyetlen gond, hogy hol? Az arra alkalmas garázsok, bezárt családi üzletek éppen olyan helyen vannak, ahol nem véletlenül haltak el a kényszervállalkozások. A MOL-kút ugyan a Hungaroringnél van, de annak forgalma csak tömegeket megmozgató rendezvények idején ugrik meg.

Nem mellesleg jobban illene rá a feasibility study – azaz: megvalósíthatósági tanulmány – mint az üzleti terv. Az utóbbiba ugyanis – az eddigi tapasztalat szerint -  azt írnak be, amit akarnak, a valós állapotok ismerete nélkül. Ráadásul az elbírálóknak fogalma sincs, milyen alapokon nyugszik.

De a lényeg, hogy kell egy üzleti terv. Ahogy Minarik, a mosodás mondta: kell egy csapat...

A bejegyzés trackback címe:

https://ellenszelben.blog.hu/api/trackback/id/tr948359744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

11256 2013.01.29. 14:58:45

valóban megvalósíthatósági tanulmányt kellett volna kérni (mindenekelőtt az illetékes tárcától), mert üzleti terv csak annak alapján készülhetne. - gondolom, a 25 pont azt hivatott kompenzálni, hogy "belevágok, ha esik, ha fúj" de van néhány momentum, amit szerintem még a kormányzat se gondolt át: két kurrens áru kizárólagos árusítása hatalmas árukészletet igényel és hatalmas készpénzforgalmat generál. (ehhez még a totó-lottót akarják hozzácsapni, akkor meg pláne.) következésképpen milyen boltot a legérdemesebb kirabolni? vajon a gyesen lévő anyukák kívánatos elfoglaltsága lesz egy ilyen bolt működtetése? ahol elüldögélhetnek a babával? (most azt hagyjuk, hogy melyik állástalan munkanélkülinek lesz annyi pénze, hogy belevágjon, és meddig lesz képes arra, hogy minden költséget gondtalanul fizessen az egyelőre igencsak szűk árrésből - amit bővíteni terveznek, többek között az is szóba került, hogy minden doboz cigaretta ára legyen egységesen 1490 forint... na meg még sorolhatnám azokat a kérdőjeleket, amelyek - totál kívülállóként - felmerülnek bennem. mindezt felvállalni 20 évre? (az eredetileg gyesen lévő kismama már az unokáját ringatja, amikor még mindig koncessziótulajdonos... röhej.)

291070 2013.01.29. 17:03:53

evianna 2013. 01. 29. 14:58 nem csak koncesszió tulajdonos, de nyakig eladósodott. ha tartják magukat a kedvezményezettek köréhez - csökkent munkaképességű, mozgáskorlátozott (ajaj, nekem a bús idők hadirokkant trafikjai jutnak eszembe), esetleg családi vállalkozás - amiben gyakorlatilag egyetlen kereső sincs - mégis, mi a bánatból indítják be? honnan az induló 5 mille? csak nem hitelből? még a kamatait sem tudják kitermelni, nem hogy jövedelmezővé tegyék a vállalkozást! pénzforgalma, az lesz, kétségtelen. ami a rablást illeti: mind a szesznemű, mind a dohánynemű készlete nem biztosítható rablás ellen, mivel könyveléstechnikailag, mihelyt bekerül a boltba, eladott árúnak minősül (neked magyarázzam, evianna?), a biztosító nem téríti meg a kárt, max. a lakat, és rács árát fizeti ki. tehát, ha kirámolják a boltot, röptiben több százezres kár keletkezik, megtérülés nélkül. szóval, ez a rablási dolog kétszeres kárt okozna.

62853 2013.01.30. 09:46:49

Ki rabol ki kit? Az eddig tudomásomra jutott adatok és hírek szerint, a qrmány. Jó pár kis egyszemélyes , vagy egyfogakoztatott boltossal beszélgettem, akik szerint csak ezt a másfél évet kell kihúzni, utána az újak elsöpik ezt a marhaságot. Csak egy kis példa. A kisboltok jelentős része pont a dohány éls a szesz kereskedelemből tudja magát úgy-ahogy fenntartani. Ennek híjján bezárnak.

34417 2013.01.30. 09:59:38

3. lusta 2013. 01. 30. 9:46 nem kell a rablót olyan magas szinten keresni. belép az utcáról, és annyi. a példa nem túl valóságos. egy vegyesboltban az 5%-os haszonkulcs a dohányon, biza, még úgy-ahogyra sem elég. a szesztermék. az más, annak papíron - hangsúlyozom, papíron - 15% a haszonkulcsa, de valójában 50% is lehet. az igazit az ELÁBÉ számítási módszere adná ki, de olyat kisboltnál még nem láttam. bocs, de elég sokáig kasszaszofrverekkel is foglalkoztam, meg kellett tanulnom egy-két dolgot az árképzésről.
süti beállítások módosítása