mennyi is az annyi?
mennyi is az annyi?
Róna Gyuri írja:
Vajh mit értenek üzleti terv alatt? Újabb kifejezéssel bővül a fityesznyik szótár?
Még három hét áll rendelkezésre azoknak, akik állami trafikra pályáznak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. természetesen „nemzeti” szempontok szerint értékeli a pályázókat és a pályázataikat. Az értékelés során elérhető 120 pontról hosszasan lehetne jópofizni (pl. 25 pont jár arra, ha július 1.-én el is kezded a működést?!?, de mindössze 2, ha csökkent munkaképességű), azonban engem az ennek felét kitevő „üzleti terv” fogott meg. Nem, nem csak annak okán, hogy a derék magyar kormánynak egy bő éven keresztül sem sikerült megértenie, hogy mit akar, mit vár tőle az IMF és az EU, pedig csak egy korrekt üzleti tervet vártak volna! =))
Sokkal inkább izgat az a probléma, hogy vajon mit is értenek üzleti terv címszó alatt. Hogy az ortodox, konvencionális és tankönyvekben rögzített kifejezés tartalmától alapvetően eltérő fogalomra gondolnak az nem csak azért biztos mert unortodoxia országa vagyunk. De abból is egyértelmű, hogy egy klasszikus értelembe vett üzleti tervhez szükséges alapvető kormányzati döntések és szabályozások még sehol sem sincsenek. Így ezek hatásaival számolni????
Namármost. Egy nagyon nemzeti trafik nyitásához legelsőbben is 3.000.000 huf-nyi induló árukészlet leszerződése szükséges, plusz. 500.000 huf a kaució, ehhez jön még az üzlet berendezése, a pénztárgép – természetesen a NAV-hoz bekötve – , az üzlet bére, valamint az alkalmazott bére. Persze, az is lehet, hogy a tulaj maga áll a pult mögött, de annak is vannak költségei. Ganz grobe ez így kb. 5 mille. Ennek fedezete a dohányárun abszolválható 5%-os haszonkulcs. Most akkor, milyen üzleti tervet is lehet ehhez mellékelni? A MOL benzinkút hálózat is pl. lehetőséget ad dohányáruda megnyitására töltőállomásaikon. Kérdés, hogy az beilleszkedik-e a 2.000 fő lakosság/ egy trafik koncepcióba, vagy a gyevi bíró státuszába fog tartozni? De mind1 is, mivel egy töltőállomás – és a hozzá kapcsolt trafik – forgalmára mindent lehet építeni, csak üzleti tervet nem.
Nálunk, Mogyoródon lakosságszám szerint három nagyon nemzeti trafik nyitható. Egyetlen gond, hogy hol? Az arra alkalmas garázsok, bezárt családi üzletek éppen olyan helyen vannak, ahol nem véletlenül haltak el a kényszervállalkozások. A MOL-kút ugyan a Hungaroringnél van, de annak forgalma csak tömegeket megmozgató rendezvények idején ugrik meg.
Nem mellesleg jobban illene rá a feasibility study – azaz: megvalósíthatósági tanulmány – mint az üzleti terv. Az utóbbiba ugyanis – az eddigi tapasztalat szerint - azt írnak be, amit akarnak, a valós állapotok ismerete nélkül. Ráadásul az elbírálóknak fogalma sincs, milyen alapokon nyugszik.
De a lényeg, hogy kell egy üzleti terv. Ahogy Minarik, a mosodás mondta: kell egy csapat...