Az az álhír terjed a médiában, hogy kémügy van kibontakozóban. Elsőként az Átlátszó (http://blog.atlatszo.hu/2016/02/kemkedessel-gyanusitanak-egy-tobb-eve-eltunt-uzletembert/) jelentetett meg cikket a rendőrségi nyomozati szakban lévő ügyről, majd a Heti Válasz „cikke” (http://valasz.hu/itthon/exkluziv-amerikai-kemet-szoritottak-ki-az-orban-adminisztraciobol-117449), egész pontosan összeesküvés-elmélete lepte el a webkettőt, majd a HVG-t is álhír generátor vírus támadta meg (http://hvg.hu/itthon/20160224_Amerikanak_kemkedes_miatt_tartoztattak_le_ket_magyart).
A cikkek rövid lényege:
- Két magyar állampolgárt kémtevékenységgel gyanúsít a Nemzeti Nyomozó Iroda.
- A nyomozást az Iroda Műkincsvédelmi alosztálya folytatja.
- A NATO-nak és az IMF-nek szolgáltattak adatokat („hírszerzést folytattak a NATO és az IMF részére”). Feltételezik, hogy azok is bűncselekményt követtek el, akik átvették az adatokat, információkat.
- A két gyanúsított előzetes letartóztatásban van.
- Az egyik gyanúsított egyik cégének telephelyére álrendőrök érkeztek, ezért „hivatali visszaélés gyanúja” miatt cégtársa feljelentést tett (a nyomozást azonnal megszüntették).
- Az ügy rendőrségi nyomozati szakban van, azaz vádemelési javaslat előtt (itt dől el, hogy a rendőrség tesz-e az ügyészségnek vádemelési javaslatot). A sajtóhoz az egyik gyanúsított ügyvédje fordult.
- Több neves, nagy céget és a Fideszt hozzák összefüggésbe a gyanúsítottakkal.
Miért nem beszélhetünk kémügyről?
- Magyar állampolgár Magyarország ellen irányuló hírszerző tevékenysége nem kémkedés, hanem hazaárulás és/vagy államtitoksértés.
- Ha valóban kémtevékenység a gyanú, akkor a gyanúsítottak nem/nem csak magyar állampolgárok.
- Miért a Műkincsvédelmi alosztály jár el az ügyben?
- Ha valóban ez az alosztály vizsgálódik, akkor arról lehet szó, hogy így indult az ügy, pl. egy feljelentés következményeként.
- Nevesített nemzetközi szervezeteknek az a dolga, hogy tagországairól és -ból információt gyűjtsön, így, akik átvették az adatokat, nem követtek el bűncselekményt, kivéve, ha az átvevő személy be van épülve a nemzetközi szervezetbe azért, pl. hogy egy nem szövetséges államnak adjon át információt.
- Az előzetesnek indoka kell, hogy legyen, pl. szökés veszélye, amire utal is az Átlátszó cikke.
- Vagy álrendőrök voltak, vagy megáll a hivatali visszaélés gyanúja. Hivatali visszaélést ugyanis nem rendőr (álrendőr) nem követhet el, csak rendőr, mivel a visszaéléshez hivatal is kell.
- Így az eljárás gyors lezárása jogos.
- Mivel az ügy nem titkosított, ezért jogosan van az ügyvédnél olyan irat, amiből az elsőközlő Átlátszó dolgozhatott. Az más kérdés, hogy az ügyvéd részéről jogszerű-e folyamatban lévő nyomozás alatt manipulálni a közvéleményt, vagy nyomást gyakorolni ennek feltételezett hatásaként a nyomozóhatóságra.
- A cikkeket közlő médiumok elfeledkeztek egy apróságnak alig nevezhető dologról: nem nézték meg a saját maguk által nevesített cégek teljes és mindenkori tulajdonosi körét. Leginkább azt, hogy a tulajdonosok közt van-e külföldi bejegyzésű cég.
Cui bono? Cui prodest?
Kinek jó és kinek lehet az érdeke vádemelési javaslat előtt olyan közvélekedést kialakítani, ami nyomást gyakorolhat a nyomozóhatóság döntésére? Ha ugyanis nem kémkedésről van szó, és ez több mint valószínű, akkor ezek a cikkek alkalmasak arra, hogy ezzel az eljárással összefüggésben is háborogjon a webkettőn a rendszerkritikus tömeg, hogy minden hatósági munkavállaló (értsd: bérből/fizetésből élő kisember) Orbán Viktor seggnyalója.
Miért február 24-én?
Az Átlátszó ugyan már 22-én közölte cikkét, a többi médium és az MTI-hír szerda estére lett időzítve, a webkettőt csütörtökön lepte el az álhír. Az időzítés a közvélemény formálásában igen fontos szerepet tölt be. Milyen okai lehetnek jelen esetben? Számosak, ezért feltételezésekbe belemenni felesleges, de ilyen lehet például egy fontos tanú meghallgatása, vagy annak személye, akire – például kapcsolatai, munkája stb. – rá lehet fogni, hogy terített a sajtóban.
Egy azonban biztos: rendőrségi, ügyészségi és bírói szakban lévő bűnügynek, sosem tesz jót a nyilvánosság. A két leginkább közismert – már-már –iskolapéldája a nyilvánosságon keresztüli nyomasztásnak, amikor a közvélemény kényszerített ki – utólag tévesnek bizonyuló – ítéletet: a Tocsik-ügyben és az móri mészárlás esetén történt.