avagy már megint jobbak vagyunk mindenkinél
avagy már megint jobbak vagyunk mindenkinél
Ha valaki nem tudná – mert hát, ez mégiscsak egy autós eljárás, miért ismerné mindenki – ez egy lemerült akkumulátorú autó beindítását jelenti egy másik autó segítségével. Szükséges hozzá a bikakábel, meg egy meglehetősen jó állapotú és erős akkumulátorral ellátott másik autó. Egyébként maga az eljárás valszeg egy olyan – autósok közt nemzetközileg ismert -, márkás akkumulátor logójából adódik, amin egy bika díszeleg.
Namármost. A segítőkész autóstárs odaáll a gyengélkedő akkumulátorú autós mellé, és a bikakábel segítségével energiát ad a saját akkumulátorából a lemerültnek. Nem árt ezen közben a donornak járatni a motort, mivel minden autó csak addig használja az akkumulátor áramkörét, amíg be nem indul a motor, minek következtében átkapcsol önellátó üzemmódba, sőt, még a saját akkumulátorát is képes tölteni. Tehát, a motor járatása bikázás közben ajánlott.
A bikakábel nem túl hosszú – max. 1,5 m-es, és szolgál megkülönböztetetten az akkumulátor pozitív, ill a negatív sarujára történő csatolásra. Kéretik nem felcserélni, mert csúnya vége lehet: negatívot a negatívra, pozitívot a pozitívra. De még az sem mindegy, melyiket, mikor. Először negatív a negatívra, azután pozitív a pozitívra, mert különben meglepő elektromos kisülésekhez vezethet a csatlakozás. A visszabontás fordított sorrendű. Az illusztráció egy balul sikerült bebikázás eredményét mutatja.
Eddig érthető?
Most jön a kevésbé érthető. No, nem a bebikázás, technikailag.
Az egykori járműipari fellegvárban, a győri Rábánál Rákosi Balázs, a NGM – megint egy teljesen értelmetlen nemzeti – uniós források felhasználásáért felelős államtitkára azt találta mondani: a magyar gazdaságban erő feszül, képes bebikázni az európai gazdaság időnként lefulladó motorját.(ilyenkor egy normális olvasó elgondolkodik azon: mit szedhet ez a pasas, amitől ennyire el van varázsolva?)
Ezzel az rendkívül magabiztos kijelentéssel két gond is van. Az egyik: egy motor nem az akkumulátor lemerülése okán fullad le. A másik: rossz helyen, rosszkor mondta, ugyanis a Rába gazdasági teljesítménye 32.9 mrd huf árbevétel csökkenést mutat az elmúlt évhez képest, ráadásul 115 milliós veszteség mutatható ki az elmúlt év harmadik negyedévéhez képest. No persze, biztosan jót tesz a Rábának a kormányzatilag bejelentett 4mrd eurós projekttámogatás, ami érdekes módon a meghívóban még 22 mrd €-val szerepelt. Piszok gyorsan romlik ezek szerint az európai gazdaság.
Van még más bajom is ezzel a bebikázással. Leginkább az, hogy kell hozzá az a bizonyos bikakábel, meg valami erősebb akkumulátor , némi lóerősebb motorral. Ezek meg mintha nem lennének előtalálhatók. A nagy arc – ami az államtitkár elvtársnak jól érzékelhetően van – nem elég.
De hát, nincs min csodálkozni. Abban az országban, ahol a nemzet hajóját a Nagy Kormányos az Unió viharos vizein, mindenféle alattomos szirtek közt, biztonságos kikötőbe ígérte kormányozni, a gépterem helyett még mindig csak a kürtre vezényli a gőzt. Az a kikötő meg egyre inkább ködbe vész…
Amúgy nekem a magyar gazdaság erejéről, és a bebikázásra képességéről a szocreál egykori három ütemű motorjának jellemzője jut eszembe: szív, szuszog, és ..szik beindulni.
Ez az írás a huppa oldalán jelent meg.